onsdag 22 april 2015

Hur svårt kan det vara .......

Ja det är något som jag funderat på ett tag men det är tydligen jävligt svårt :) 

Jag har aldrig lärt mina hundar att gå i koppel speciellt bra utan de har fått gå som yra hönor men nu känner jag att jag börjar få nog. Det är inte tre yra hönor som är ute och går nu för tiden utan en snäll höna, en höna som drar hysteriskt åt vänster och en galen tupp som drar överallt. Jag har den snälla och den hysteriska hönan i midjebälte och det har resulterat i att den hysteriska hönan har glömt bort hur man går fint i koppel. Hon kunde det rätt bra innan den galna tuppen kom in i familjen. Men som allt krut ligger på honom på nästan alla promenader så har hönan förvildats. 

Hönsmatten håller på att bli tokig och är faktiskt inte purung längre. Nej nu måste vi ta tag i  det här. Så idag har jag stannat varje gång den galna tuppen bestämt har dragit i väg mot ett träd, en buske, en stolpe. Ja han blev lite otålig och har stått och gnällt för att han inte kommer dit han vill. Vi stannade säkert över 50 gånger på kvällspromenaden. Det tog tid att gå runt våran vanliga sväng men på slutet så började han fatta att man inte kan spatsera iväg i 210 knyck. 

Så ris till mig som inte går med hundarna en och en eller jag hinner inte vardagar. Men jag får bättre mig på helgerna tror jag bestämt. Jobbigt ett tag men det lönar sig i långa loppet. Så nu ska det bli dragfria hundar i kopplet tror jag bestämt. 


1 kommentar:

Erika sa...

Det är verkligen mycket svårare att ha flera hundar snyggt gående i koppel än en. Om jag s.a.s. vill "komma någon vart" på koppelpromenaden så har jag kommandot "gå med mig!". Då får de inte stanna och lukta och Selma ska gå vid min vänstra sida och Vippe vid min högra. Säger jag "varsågod" så får de gå och strosa fritt i kopplenas längd. Då har de lite svårt att inte dra åt olika håll men jag säger till dem och försöker hålla efter. Svårast är med pudeln som gärna spanar efter möjliga hotbilder :-) .