måndag 6 april 2015

Den hånlog åt mig....

På skärtorsdagen åkte jag till stora staden för att inhandla hundmat så jag inte skulle stå här helt hysterisk i påsk och vara utan hundmat. Det skulle inte vara olikt mig om vi säger så. Hade även tänkt leta efter en sele till Tyson som han inte äger någon egen och vi vill komma ifrån wgv selen nu när han uppför sig. Han hatar även den och springer nästan i väg när den kommer fram. Så, ja den kan inte vara skön men har varit nödvändig under vår första period tillsammans då han sprang fram som en furie. Just nu har han Xenas sele men den vill hon ha tillbaka då hennes sele håller på att gå sönder. Så jag plockade med mig selen han kan ha för att mäta med.

 På plats på djuraffären så såg jag Hurrtas nya sele Hurrta active harness. Jag har alltid tyckte att den ser så skön ut så nu kollade jag in den lite noggrannare. Gillar framförallt att den har ett handtag som kan vara bra i olika situationer. Mätte med selen jag hade med mig och konstaterade att ja den skulle sitta super. Glad över att han skulle kunna ha den shoppade jag klart och åkte hem. 

När jag sedan provade selen hemma satt den perfekt och jag var nästan barnsligt glad men så kollade jag mellan frambenen och neeeeeeej. Den vadderade delen var så bred att den skulle skava på frambenen. Han skulle bli störd vid varje steg han tog och antagligen få sår som de har så lite päls som skyddar. 

Nu känner jag mig allt lite trött på Hurrta. De gamla selerna som Hurrta har kan inte mina hundar ha som de skulle bada i den runt halsen. Finns knappt några andra selar på marknaden att köpa tycker jag eller i alla fall inte här där jag bor. Så när de äntligen tar fram en sele som är ställbar runt halsen så kan inte min ras med den konstiga kroppen ha den i alla fall. En stor hund är inte automatiskt jättebred mellan frambenen. Tyson är 67 cm hög så han är inte en liten kille man han är inte jättebred fram som han är en vinthund/urhund. Det jag inte fattar är varför man har gjort delen så bred mellan frambenen, det är inte ens en dragsele så funktionen hade inte blivit förstörd om den hade varit typ 2 cm mindre där. Ja jag surar men det känns surt. Han var ju så himla fin i körsbärsselen.


1 kommentar:

[Anna] sa...

Selar är jätte svårt, en av mina hanar har grovt huvud men rätt tunn i kroppen så finns inga selar som passar på han :(