fredag 3 april 2015

Kattträning..... hur gå vidare

De som har följt oss vet att vi har ett litet problem. Eller att Tyson har ett litet ( stort) problem med katterna. Vi tränar och tränar och nu tycker jag att det står lite still och stampar. Det går bra med mina raskatter Mulis och Iris det går sämre med huskatten Doris. Tyson luktar på Iris men Mulis springer iväg så fort han rör sig men han försöker inte springa efter och han försöker inte lukta på henne även om hon sitter under vårat telefonbord. Det är ingen match för honom att komma åt henne där. Utan hon sitter där och han står bredvid. Iris har han sprungit efter i nyfikenhet men slutar när man säger till. Jag vill absolut inte att han ska komma i jaktinstinkt så att springa efter katterna inne är ajabaja. Iris kan sitta i fönstret ovanför där han ligger och han gör inget. Han kan stå och titta ut bredvid, De kan springa på sovryggen när han ligger i soffan. De kan vara vid matbordet och han står där. Inget händer. Så nu funderar jag och funderar hur vi ska gå vidare. Att ha katterna instängda hela livet är inte något för mig. Att de är instängde när vi inte är hemma är en annan sak men vi måste komma dit då de kan vara ute med oss i huset när vi är hemma. Kommer kanske aldrig att fungera med Doris jag vet inte som han har bitit henne när jag inte hade koll på gården. Fast det var samtidigt ute och när han jagade. 

Så min fundering är nu om jag ska köpa en munkorg i nylon som är större och som gör att han kan bitas om han vill. Eller om jag helt enkelt ska ta av honom munkorgen och lita på  honom. För vi har kommit dit då jag måste lite på honom snart att han sköter sig. Svårt då jag verkligen inte vill att han biter katterna för då är vi på ruta noll igen.





1 kommentar:

Anonym sa...

Vad duktiga ni är!
Går det inte att klippa i munkorgen? Alltså i den biten som är ovanför nosen? Tänkte lite som man kan göra med långlina när man tränar hunden att vara lös, klipper linan kortare o kortare. Fast du klipper av liten liten bit åt gången på ovansidan munkorgen. Så blir korgen "mindre" successivt istället för att ta av hela direkt. Tänker på att du då undviker "rädslan" att testa helt utan korgen o Tyson kopplar inte ihop munkorg = inte kunna bita katt, o inte munkorg = kunna bita katt.
Hoppas du förstod mitt tankesätt ;)
/Mariella