söndag 1 mars 2015

Har ett problem att lösa

I torsdags var vi på noseworkkurs igen och det har tills i torsdags gått bra. Vi hade fram tills nu letat efter godis i lådor för att få fram ett intresse för lådorna. Nu skulle vi introducera lukten eukalyptus och det skulle väl inte vara några problem och det var det egentligen inte heller... eller var det? 

När de den här gången skulle leta efter lukten i lådorna så låg det en godisbit bredvid. Tyson letade fint på i lådorna och åt upp godisarna. Sedan skulle vi börja med att skicka hunden till behållaren med lukten i. Vi skulle lägga till ett skickord och släppa på hunden. Påsläppet skulle gå till så att man höll i hunden med vänster hand och pekade med höger hand som man har godis i för att sedan ta bort handen när man släppte på hunden och klicka när den var och nosade ovanför behållare och belöna. Påsläppet skulle vara så nära att hunden skulle gå dit direkt. Problemet var att Tyson följde godisen i handen och inte alls var intresserad av behållaren med lukten. Jag har märkt det här flera gånger när jag tränar mina faraohundar att de blir fixerade vid händerna om man har godis i dem. Att de inte tänker utan bara har koll på godiset. Så nu tänkte inte Tyson och följde köttbullelukten i stället. Instruktören tyckte att vi skulle fortsätta på samma sätt men jag tror att det är fel sätt för min hund. Jag vill inte ha honom fixerad vid händerna och helt nollställd i huvudet, vilket han verkligen var. 

Anledningen till att man skulle ha godis i handen är för att man ska belöna nära luktkällan sedan när han är där. Men det måste finnas något annat sätt så jag kan peka utan godis i handen och han går dit och sedan få belöningen. 

Så nu har jag även börjat fundera om det var rätt att lära in köttbullen först i lådorna eller om man skulle ha kört direkt på lukten i stället. Det känns som han inte var så intresserad av själva lukten utan bara av köttbullen i torsdags. I alla fall så har jag bestämt mig för att börja om och göra rätt, rätt, rätt här hemma. 

Någon annan som kör nosework och hur har ni lärt in lukten och har ni kört påsläpp med godis i handen.Det måste finnas flera bra sätt att lära in detta på.


Inga kommentarer: