tisdag 8 maj 2012

Hur ska man vaccinera hunden

Hittade den HÄR intressanta artikeln idag genom facebook. Den är två år gammal men säkert lika aktuell idag. När jag läser den här så känner jag verkligen att man inte ska kombinera grundvaccin och andra vaccin pga att det säkert inte är bra. Ja att man inte ska ta allt samtidigt. Maya fick precis en sådan där knöl som Ulla beskriver att hunden kan få när man ger rabiesvaccination. Det tog lång tid innan den försvann. Nu när vi inte längre har ett krav på godkänt blodprov för antikroppar på rabies så kommer jag aldrig att vaccinera mot det om jag inte behöver. Ska jag åka över gränsen så får jag vaccinera då i stället.  Intressant det där med att ta ett blodprov också för att se om de fortfarande har ett skydd. Varför ska man egentligen vaccinera någon om den fortfarande har ett skydd.

Så för mina hundar blir det grundvaccin bara i fortsättningen. 

3 kommentarer:

Zallek - Kellaz sa...

Tack för informationen!

Ninni sa...

Jag har alltid varit sådan att jag undviker att stoppa i hundarna konstiga saker om det inte verkligen behövs, och vaccin räknar jag dit. Jag vaccinerar så sällan som möjligt och mot så få grejer som möjligt helt enkelt. Rabies kommer jag inte vaccinera mot om vi inte ska utomlands och tävla eller liknande och grundvaccinet ger jag vart tredje år och under en liten viloperiod.. Men ja, visst är det lite läskigt att läsa allt sånt där om vaccin?

Sofie sa...

ja det är verkligen läskigt och speciellt nu då man tydligen helst inte ska vaccinera en addisonhund. Så jag tänker vänta ett halvår till eller ett år. Men då måste jag vaccinera får då har det gått fyra år.