tisdag 27 december 2011




Kolla på den här videon och berätta vad ni tycker. Jag tycker att utvecklingen är skrämmande på en del raser. Var har funktionen tagit vägen på visa raser. Hur skulle de klara sig på sitt arbetsfält eller skulle de ens kunna arbeta. Har den riktiga funktionen totalt avlats bort.


Jag vet att pga av att new founlandshunden ska ha mera päls så börjar den feta ytan på pälsen försvinna som ska göra att de kan simma och livrädda utan att pälsen blir dyngsur.


Var är aveln på väg på våra kära vänner. HÄR kan ni läsa lite om vad Kennelblågul skriver i sin blogg om rasutvecklingen.


5 kommentarer:

Katarina sa...

När jag läser om extrem hundavel, blir jag äcklad och förbannad. Vilka, så kallade djurvänner, kan med gott samvete avla fram djur som lider av rena defekter....?

Sara sa...

Usch ja man blir så ledsen när man ser vart aveln är på väg :(

Anna sa...

Har nu tittat på klippet. Du undrade vad man tyckte. Ja, min spontana första reaktioner ;)..*suck* jaha ett till inskränkt klipp där man bara väljer att se delar av helheten och därtill i högan sky förfasas över att allt var bättre förr att utställning och avel är av ondo.

Nog för att hull, skinn o pälsmängden var något mindre på de gamla. Även om jag själv tycker en tillfluffad o piffad utställningshunds päls inte kan jämföras med en gårdvaren därhemma som inte sett ett bad eller kam på ett bra tag. Tror inte en afgahn som är ute och jagar och inte blir borstad, får hårinpackningar och skyddsdress stup i kvarten skulle ha lika vacker och fluffig päls som dagens utställningshundar.

Men det jag vill ha sagt, extrema detaljer till trots, är att vi inte får glömma att den kroppsliga konstruktionen är betydligt bättre på merparten av exemplen som visades. Tex den gamla typen Basset hound hade väldigt fransyska framben. Vilket påverkar rörelserna och hållbarbeten negativt. Mastinon som skulle vara så mycket sundare hade extremt lösa armbågar och vek konstruktion i bakstället. Den moderna som visades i trav hade mycket god kroppslig konstruktion, men för mycket skinn.

Sofie sa...

Tack för komentaren Anna :) Jag tycker att du påpekar väldigt bra saker. Själv kollade jag inte på konstruktionen utan såg bara all päls och lös hud. Men jag tror precis som du att kropps konstruktionen är bttre idag på visa raser. Tnkte inte alls på att afghanens pals kan ju så klart vara avsliten pga att den jagar. Den moderna gör ju inte det men jag tror nog också att den moderna har mera pals an den gamla varianten.

Jag tycker annars att hudutveckligen på hudraser ar skrammande. Jag tycker att den gamla varianten pa mastinon var bra mycket snyggare an dagens. Och den kunde arbeta. Jag har lite svart att tro att dagens mastino kan arbeta utan problem pga all lös hud.

becca & olga sa...

Blir så arg och besviken på människan. En hund ska väl kunna ha som "kriterie/krav" att få andas och röra sig och föröka sig och föda obehindrat?! Eller? Tycker det är så basalt och det är sjukt att dessa enkla behov förbises av uppfödare, domare och auktoriteter i hundvärlden?? IT´S A MAD WORLD! Har lovar mig själv att aldrig skaffa en sönderavlad hundras!

Hillade med Annas kommentar :)