söndag 11 december 2011

Har varit på Hund Mässan 2011

Igår åkte jag och Freja och Astas matte Ulrika till Stockholm för att besöka den stora årliga hundutställningen på Älvsjömässan. Otroligt många människor var där och ville betala in sig tillsammans med oss. Så det tog en stund att komma in. Tur var det i alla fall att vädret var helt ok fast lite halt. Vi fick även en jättebra parkering precis utanför ingången. Det kändes som lite tur. Lyckades också reta upp en kvinna i betalningskön till parkeringsvakten. Jag missförstod kön lite så jag råkade betala innan kvinnan som blev uppriktigt sur och kom med fina pikar. Men vem orkar bry sig en dag som denna :)

Det första som slog mig var den höga ljudnivån som är inomhus. Jag gillar inte att ta med mig hundar pga att det är så högt ljud på inomhus utställningar. Sedan var det hundlukten som slog i mot mig när jag gick in i en av mässhallarna. Det riktigt luktade hund vilket jag inte gillar. Bortskämd med kameler som knappt luktar. Efter en stund blev jag och Ulrika uppletade av Rudis matte. Så vi träffades alla tre för första gången. Kul att träffa blogg kollegor :) Annars så kollade jag mest på kameler ska jag erkänna och shoppade bara lite ben. Skulle ha ett schampoo men det fanns inte där. Mycket besviken som jag hade sett fram i mot ett gäng rena kameler här hemma.

Men nu kommer lite bilder på kameler. Här kommer korten som jag tog som jag tycker var bäst och det är överhängande hanar. Fattar inte men bilderna på tikarna blev inge bra. Nått som slog mig under bedömningen var att tikarna speciellt var så små. Maya hade sett ut som en jätte bredvid och kanske även Astrid. Men jag gillar att de har blivit mindre.




Här är Ragnar med sin ägare och uppfödare Maria Westman. Riktigt stilig ung kille.


Unga Qonjac som här visas av sin uppfödare och ägare Jenny Hall. En bastant kille som jag hjälpte till att visa i avelsgruppen.



Öppenklass hanen Uther som visas av sin uppfödare och ägare Annica Lundqvist-Hemström. Också en jättefin kille.



Jenny Hall med sin fantastiska hane Qiwi som har vunnit så mycket trots att han bara är tre år. Gillar även Jennys handling och det här kortet visar verkligen vilket underbart utställningspar de är. Den här bilden kommer att fastna i min hjärna på hur jag vill att det ska se ut mellan mig och Astrid. Bara att träna på med andra ord :) Man ska sikta mot stjärnorna.





Dagens BIR vinnare Roger med sin uppfödare och ägare Maria Westman. Jag gillar verkligen den här killen. Otroligt snygg om jag får säga det.



Dagens BIM vinnare Dehra med sin ägare Annica Lundqvist- Hemström. Himla vacker tik det här också och synd nog fick jag inte ett bättre kort på henne. Hon är efter den otroligt vinstrika Northgate´s As You Like It.



En rysk tik som jag inte vet vad den heter. Men jag gillade henne. Visades av Maria Evtevva.



Här kommer Roger i ärevarv efter att ha tagit hem Grupp 5 vinsten.



Avelsgruppen med kennel Vaskurs och tiken Rahina





Himla stiliga var de när avkommorna visades i par. Mycket vakert och snyggt.



Här kommer den vinnande Giraffen i sin ras. Ulrika sa att jag måste knäppa kort på den så det gjorde jag. Synd nog plockades den inte ut i gruppen men en himla snygg hund var det. Det håller jag med om.



9 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad kul att få se så mycke fina hundar och roligt få träffa lite bloggkompisar också :)

Mycke fina bilder fick du på stiliga kameler :)

Kram

becca & olga sa...

Jag var där idag :D Svinkul ;) Fick hälsa på vackra afghanhundar och ulliga coton de tulear hundar! Och vad roligt det är och se de som tävlar på hög nivå, så duktiga :D

Anonym sa...

Fina bilder Sofie, får jag sno giraffbilden?

Anna sa...

En fråga bara, nåt jag undrat över ett tag. Varför har så många vinthundar oftast svansen mellan benen? Är de känsliga/osäkra eller nåt annat? Har ingen koll på vinthundarna därav frågan :) (måste också säga att den där ryska tiken var hur fin som helst)

Carina sa...

Tack för fina bilder, Sofie! Roligt att se=))

Sara sa...

Vilka fina bilder tycker farao hundarna är så vackra!
Kan bara hålla med med hundlukt jag är också väldigt bortskämd med hundar som inte luktar det är lyxigt ;)

[Anna] sa...

När vi läste Annas kommentar så blev vi oxå nyfikna :) Fina bilder och vi blev ännu mer avundsjuka på alla som fick åka till storstan!!

P.S Hundar sa...

Fina! :):)

Cajsa och Ozzy sa...

Kul!!=) Tänk att för 3 år sej var Ozzy där o visade upp sin stiliga nuna=) hihi=)