söndag 29 mars 2009

Debuten är gjord

Nu har vi tävlat i rallycupen och jag är riktigt nöjd med allas insats. Tävlingen gick i samma ridhus som hundarna fick springa i fredags i. Så de kom väldigt bra ihåg att det fanns hästbajs där. Astrid var väll den som intresserade sig minst.

Först ut var Maya piraya som var väldigt glad och med på noterna men lite för med för vårat bästa. Hon satt lite snett och lite mer snett och stampade på som bara hon kan göra med svansen som en propeller. Gången blir lite svajig som hon är så tänd. Men jag är helt klart nöjd med debuten iår. Fast även maya kollade lite efter hästbajs måste jag erkänna.

Astrid var andra hund ut och följde faktiskt med rätt bra för att inte kunna fot alls. Det blev en massa lockande och pratande som hon ville kolla in koner och skyltar. Men hon tog sig runt och var med på noterna i mellan varven.

Ankan fick starta sist som hon löper. Hon fattade direkt att det var ridhuset med en massa hästbajs. Här hade man behövt en godis framför nosen hela tiden. Ibland var hon med mig och ibland var koncentrationen riktad med nosen i backan. Hon följde med när jag lockade och pockade som en idot. Anka här och anka dit och kom och gud vad du är duktig. Jag fick gå som ett gem som hon var målinriktad efter bajs. Fast som tur var så stannade hon aldrig och mumsade nått gott utan följde med fast med tankarna på annat.

Så en om man ska sammanfatta det hela så är hundarna helt lost på hästbajs. Jag är nöjd att alla tre var med och tävlade. De var faktiskt inte helt borta i lydnads sammanhang Astrid och Anka. Jag får helt enkelt träna lite till nästa gång så ska vi se om de inte skräller till och är jätte mycket duktigare.

Nu ska vi mysa och läsa bok tillsammans jag och jätteråttorna

2 kommentarer:

Anna sa...

Åhh vad roligt med Rallydnadsdag för hela trion :-) Låter ju som ni hade kul och att det gick bra :-D

Thira och Udi håller med om att hästbajs är riktiga delikatesser. De lyckas minnsann hitta även om det är ordentligt mockat!

Cattis & gänget sa...

Men hallå, nu har jag missat nåt. Var det i ridhuset i helgen som var?

Såg på Säter/Hdm BK hemsida att de söker nån som vill ha hand om just rallylydnad, tänkte om du var intresserad. Vet inte riktigt vad det går ut på men gå dit o ta en kik.