söndag 16 mars 2008

Koppelkurs

Idag har jag och Astrid varit på koppelkurs igen. Den här gången så skulle vi komma på en övning som vi sedan skulle representera för de andra. Jag hade totallt missuppfattat grejen så vi hade ingen övning att berätta om.

Vi tränade på de här övningarna den här gången. Vi skulle sätta hundarna mitt imot varandra så att vi bildade en tunnel som vi skulle gå igenom. Sedan skulle vi gå slalom mellan tre hundar och den sista övningen var möte med en annan person och hund. Vi skulle stanna vid en kon mitt imot varandra och sedan skulle vi prata med varandra. Hundarna skulle då sitta lungt vid sidan och inte göra någonting.

Så hur skötte Astrid sig. Helt fantastiskt om jag får säga så. Hon följde med som ingenting och satt helt lungt bredvid mig. Det märks att vi har tränat lite kontakt på sista tiden. Pernilla har sagt åt oss att vi ska titta framåt och bara gå rakt fram så följer hunden med. Visst är det bättre men med Astrid funkar det bätte att kolla på henne och smaska i henne godis med jämna mellanrum. På rallyn så fick man ju prata och tjoa och det funkar så mycket bättre än att vara strikt. Ivarjefall på en faraohund. Så nu har jag bestämt mig vi får ta det lite mer strikta när vi funkar bättre ihop. När hon fattar grejen bättre.

Sista övningen var att springa efter varandra i en ring. Pernilla ropade ut komandon som sitt, framåt. marsh, helt om. Då hade jag bytit hund mot Maysan som också var med. Astrid var nämligen lite trött i huvudet och jag känner inte för att tjata på henne när hon har varit så duktig. Maysan tyckte att det var toppen. Hon var värsta lydnadshunden. fot position och helt med i de snabba vändningarna. Hon tyckte att det var så roligt att det inte gjorde nått att det var lite kallt och blåste.

Maysan och Astrid var två pinglor. Tar bara matte tag i det här nu så ska vi nog ha superroligt i sommar med rally och agility

Inga kommentarer: