fredag 6 juni 2014

Smaksatt medicin....varför


Min kamel Astrid äter dagligen den här medicinen som är mot sköldskörteln. När jag förre veckan hämtade ut ny medicin till henne på apoteket så ser jag att den har blivit smaksatt. Varför är min fråga, som tabletten är jätteliten och ingen stor tablett som skall tuggas. Varför smaksätter man en tablett som hunden skall ha resten av sitt liv. Är det speciellt smart att de ska ha i sig tillsatta smakämnen också? Förstår inte riktigt hur de har tänkt här. Gäller det en tablett som är större och som hunden äter någon gång i sitt liv så kan jag kanske förstå det. Som avmaskningstabletter eller canikur men till en medicin som hunden ska ha hela livet. Hunden blir påverkad kroppsligt ändå av medicinen även om den mår bra men varför tillsätta mera.

Nu ger jag den här tabletten tillsammans med två andra tabletter och 1 krm salt i en skinka så hon kommer aldrig att känna av smaken.

2 kommentarer:

Erica sa...

Jag blev lite nyfiken, varför ger du ett kryddmått salt? Håller med om det med smaksatta tabletter men har för mig att vissa har jätteproblem emd att få sina hundar att äta medicinen oavsett vad dom gör så kanske därför?

Sofie sa...

Hon får ett kryddmått salt pga sin sjukdom. Hon behöver extra salt