måndag 2 juni 2014

Fagersta KK, Rallylydnad Nybörjarklass x 2

Så i lördags var det dax att starta i rallylydnad för andra gången. Målet var att få mer än 29 poäng, de poängen vi fick i kista.Vaknade på lördag morgon av att det regnade och det är inte direkt en kamels favoritväder. Jag åt frukost och funderade och funderade, ska vi åka eller ska vi vara hemma. Tog med mig Xena ut på gården och testade om hon kunde tänka sig att sitta på den blöta gräsmattan och lägga sig ner. Det gick men jag såg tydligt att det inte var direkt skoj. Som det gick mindre bra i Kista men bra för den svåra miljön så ville jag inte göra en dålig tävling igen. Den här gången ville jag att vi skulle sammarbeta lite mera. Bestämde mig för att åka och om det spöregnade så skulle jag stå över bestämde jag mig för. En tävling är inte allt utan det är bättre att kamelen får en bra erfarenhet. Satt även på morgon och googlade på domaren och såg att hon gjorde banor som skulle passa Xena.

Men vädergudarna var med oss och när tävlingarna började så hade det slutat regna och var rätt varmt men blött i gräset. Vi hade startnummer 9 och det kändes helt ok. Uppvärmningen gick superfint och det kändes bra. I starten kändes det bra och Xena följde med bra och allt gick faktiskt väldigt bra, överförväntan till halva banan. Då kom skylten 1,2,3 steg framåt. Då började hon att göra lite konstiga saker och jag tappade räkningen och hade ingen aning om vi hade gått 2 eller 3 steg men jag hade en känsla av att det bara var 2 men bestämde mig för 3. Samma visa vid 1,2,3 steg bakåt. Jag blev så glad vid prisutdelningen när jag förstod att vi hade klarat oss att jag skrek och båda kamelerna gick igång. Härliga 74 godkända poäng och jag drog på oss 20 minus poäng som jag inte kunde räkna steg.  Fantastiskt nöjd och speciellt så jag efter halva banan också såg en viss frustration i Xenas ögon som sa. NU, NU kanske jag exploderar jag kan inte hålla mig lugn längre. Men hon fick sin boll som belöning efteråt och hoppade runt som en känguru.



På den andra starten så hade vi startnummer 1 och det kändes bra i början på dagen men inte när jag såg kamelen i bilen. Hon var trött, så ett senare startnummer hade faktiskt varit bra. Den här banan passade Xena bättre men jag var glad att det inte var första banan nu som den krävde lite mera koncentration och man kan säga att den lös med sin frånvaro ibland under banan. Hon orkade inte tänka och tänkte på lite annat ibland. Man såg det tydligt. Men hon gjorde banan jättefint och fick lite avdrag för bristande samarbete men det är inte så konstigt som hon är så ung och inte van vid dessa aktiviteter. Grymt stolt över kamelen som fick 84 poäng och två godkända tävlingar i Nybörjarklass. Lite skillnad mot tävlingen i Kista kan man säga. Till nästa tävling måste vi träna på sittande framför som hon blir lite smått stressad av detta. Hon vill ju framåt.

1 kommentar:

Hanna aka Lilla My sa...

Stort grattis!!! Det var ju grymt mycket bättre :)