söndag 2 juni 2013

Träningshelg


Det har verkligen varit en toppenhelg med mycket hundträning. Igår kväll körde vi en sen träning tillsammans med Elza och Anna och var hemma strax innan kl 21. Kamelerna fick även sin kvällsmat på träningsplatsen och det var mycket uppskattat av dem båda två. Något som jag kommer att fortsätta med när vi tränar som det var mycket gott enligt Astrid som just ni inte är så matglad och det beror antagligen på löpet. 

Igår tränade jag och Astrid på att gå fot i höger och vänstervarv. Hon var väldigt taggad som hon hade tittat på när Xena tränade och så sugen på KORV. Xena och jag tränade på kontakt när vi rörde oss framåt. Hon tittade och jag klickade och hon fick korv. Helt ok upplägg enligt henne som gärna tog kontakt med sin mamma. 

Idag har vi träffat tävlingsträningsgruppen för lydnad som vi har börjat träna med. Känns så roligt att ha träffat några likasinnade med olika slags hundar och mål. Vissa vill träna för tävling och andra vill träna för aktivering bara. Visade upp Xenas och min träning på fotgåendet och fick bra tips för att lära henne att hitta positionen. Så den här veckan ska jag lägga ner massor med tid på att få henne att förstå var positionen är. Jag vill verkligen att vi ska bli så bra som vi kan bli :) grymt taggad som jag är. Xena är nog också taggad. Ska köra samma metod på Astrid också så får vi se om det är en bra metod. Astrid har inte heller lärt sig precis var rätt position är. 

Tipset var att inte visa hunden runt till rätt position som jag alltid har gjort utan att använda sig av klicker och klicka när jag ställer mig bredvid hunden i rätt position. Jag har aldrig provat den här varianten så det ska bli intressant och se om det funkar bättre. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fiina " bilder man blir jätteglad när man ser dom kram från mormor

Hanna aka Lilla My sa...

Spännande! Jag kommer följa eran utveckling.

Härliga bilder :)

Unknown sa...

Så har jag gjort med Nemi. Satt henne, och sedan klivit in och ställt mig så att hon hamnar exakt där jag vill ha henne. Klick och belöna. Detta för att hon ska få en bild av hur det (jag) ska se ut när hon är i den underbara positionen där belöningarna kommer. Det har fungerat utmärkt, problemet innan var att hon hela tiden justerade sin position utan att riktigt förstå vart hon skulle.
Lycka till!
Åsa