torsdag 2 december 2010

Känner mig lite upprörd

Videon som jag la upp igår går nu runt på facebook och jag blev lite uppröd när jag läste i en tråd. En person som har afghaner tycker att det var en bra domare som bara uppfostrade hunden. Att domaren på ett bestämt vis visade hunden att det var ett oacceptabelt beteende och att personen inte skulle ha nått problem om en domare behandlade h*ns hund så här. Att det tydligen finns en afghanuppfödare som tippar sina valpar över kanten för att lära dem att man ska stå still på bordet. Vaaa blir min reaktion. Jag vet inte vad eran blir. Personen tyckte också att det var värre att en domaren hade tagit h*ns valp i håret på kinderna när den ville backa. För valpen kände då smärta och det var inte bra för utställings sammanhanget.

Så nu fattar jag ingenting. Det är ok att ta stryptag på hunden men inte att ta den i håret på kinderna. Har personen helt missat att hunden är livrädd och inte vill gå tillbaka eller att den ser helt paralyserad ut på borden under slutet. Båda hanteringarna är inte OK men jag tycker nog att den på filmen är klart värre.

Nu vill jag gärna höra vad ni tycker om det här. Har personen rätt. Nästan ingen som har kommenterat på videoinlägget så ni kanske tycker att det är ok?

5 kommentarer:

Nina sa...

Det är säkert inte ok men jag vill inte titta på filmer där man inte behandlar djur på ett bra sätt.
Det verkar iaf helt korkat att göra så.

Cajsa och Ozzy sa...

Det är INTE okej!

Maria Mel sa...

Det är absolut inte ok!
Även om hunden nu behövde "uppfostras"(vilket jag ju inte heller tror) så är det ju inte domarens eller någon annan främlings sak att göra. Jag tycker det är hemskt att se en hund bli så rädd!
Jag påstår inte att jag kan allt om hur en sådan ras skall visas men en sådan hantering ska väl knappast vara nödvändig?!!

Anna G sa...

Det är absolut inte rätt. Som Maria sa, det är inte domarens sak att uppfostra hunden. Känna och klämma för att gå igenom den är vad de ska göra. Sen får de gärna tipsa handlern om de vill men inte utan att fråga ta tag i hunden på något sätt. Jag hade själv blivit vansinnig om någon gjorde det på mina hundar, oavsett om de hade blivit rädda eller ej.

Emelie sa...

Man undrar ju vad det är för fel på en del, både domaren och de personer som försvarar domarens sätt att hantera/uppfostra den stackars hunden. Hoppas att hon aldrig kommer dömma i Sverige och förhoppningsvis inte alls någonstans för ingen hund ska bli behandlad på ett sånt avskyvärt sätt!