måndag 21 september 2009

suverän spårning idag

Idag tog jag med mig Cattis och spårade i tjärna. Fast Cattis behövde inte spåra utan det gjorde hundarna så bra själva. Astrid har spårat ett spår i år bara så mina förväntningar var väll inte så stora. Men jag blev grymt imponerad av henne idag. Jag hade gått spåret själv och det var ett appellspår men med fyra pinnar. Spåret låg ungefär en timme.

Stod vid påsläppet och visade henne riktningen och sa spåra. Astrid gör ett jämnfota hopp och kör ner nosen i backen och springer på med en bra fart. Ingen tvekan utan rakt framåt i spårkärnan och hittar första pinnen. Gör ett nytt påsläpp och hon gör samma sak igen. Målmedvetet framåt. När sedan vinkeln kommer tappar hon spåret lite som vinkeln ligger i en svaka. Men efter att ha letat lite så hittar hon på spåret igen och ångar på mot nästa pinne. Nästa vinkel går mycke bättre och hon hittar pinne nr 3. Pinne nr 4 springer hon först förbi men hittar sedan på den. Var grymt impad av min lilla tjej och hon tyckte att det var så roligt.

Vi måste spåra mera känner jag nu som hon är så framåt och duktig. Även Cattis såg att det hade blivit en stor förändring mot förra gången hon såg henne. Det är alltid kul att höra :)

3 kommentarer:

Annakarin @ Mathias.W sa...

Härlig bild på arbetande Astrid :)

Ingrid Paulsson sa...

Vad duktig hon är din lilla tös! Tycker att spår är en fantastisk aktivitet för både hjärna o kropp :) Inte minst för föraren, på vår kurs var det en matte som gick vilse :) (inte jag!).
Ingrid o vovvar

Emelie sa...

Vad duktig hon är, och vilken fokus hon har på bilden -härligt! Blir väldigt sugen själv :)