fredag 25 september 2009

Lydnads träning idag

Idag åkte jag och Cattis och tränade igen. Hon hade med sig alla hundarna och jag har fortfarande bara Astrid hemma. Astrid tycker att det lite läskigt att åka i Cattis bil som hennes rottis låter som den äter faraohundar när Astrid ska hoppa in. De sitter inte tillsammans men lillstrumpan tycker att hon är lite läskig i bilen men det går bra. Hon sitter där och ser lite ensam ut som att hon vill att matte ska hålla henne i tassen.

Idag har vi tränat på att hon bara ska följa med mig helt bara så där. Så vi ställde upp lite koner som vi skulle gå slalom runt så inte jag mest vimsar i väg. Nu har vi ju ett mål hur vi ska gå. I början gick det så där som hon gärna vill nosa på marken. Men det är ju inte så konstigt som vi typ nästan aldrig tränar. Sen fick hon sitta i bilen en stund när jag kollade in det duktigare paret på planen :) Vi har ett tag kvar tills vi är i Cattis och Ronias klass kan man säga. Efter ett tag fick Astrid komma ut på planen igen och då gick det så mycke bättre. Hon följde med vid sidan men en meter ifrån. Hon hade kontakt med mig i ansiktet nästan hela tiden. Så vi tränade inte så länge alls som det gick så bra. Kanske knappt 5 minuter. Jag vill hålla kvar den positiva glada känslan till nästa gång vi ska träna.

Det var även så skönt att bara ta med sig en hund så det har jag nu bestämt att jag ska göra. Kom på att jag blir frustrerad och stressad när jag vet att de andra sitter i bilen och väntar. Och det värsta stress momentet är när de sitter och skäller. Det är så frustrerande. Så nu blir det bara en hund med till träningsplanen i fortsättningen så kanske vi får lite resultat också framöver och jag känner mig lugn och motiverad. Är inte jag det hur ska då hunden kunna bli det.

Har bestämt mig angående stampandet och tänkandet. Jag stampar vidare lite längre fram i samma fråga. Kommer itne att säga vad det är förren jag har bestämt mig hur jag ska göra med saken.

Inga kommentarer: