torsdag 25 april 2024

Ut och viltspåra


 I tisdags var jag och minigrisarna på en föreläsning om viltspår genom södra dalarnas hundägarförening. Mycket bra föreläsning och så mycket nytt att ta ställning till och fundera över. 

De tyckte absolut att man kunde skippa klöven och i stället dra med en skinnbit. Så då har jag funderat på hur ska jag komma över en skinnbit då det känns ju mycket mer praktiskt. Men om jag ska börja med detta fullt ut så kanske jag även behöver köpa en mindre frys till klövar och skinnbitar för jag tror inte att sambon vill dela dessa med vår frysta mat. Jag behöver nog även kolla över en bra lina för de linor som jag har är för större hundar och då blir haken så stor. Jag har även funderat länge om jag ska sy egna selar till dem och nu kanske jag ska göra slag i saken helt enkelt. 

Sedan var det detta med själva spåret. Korta spår, olika liggtid, sökruta, markering, blod, återgång, bloduppehåll, skott, ringning, belöning i spåret och inte på slutet. Hur ska jag lösa en belöning i spåret som de gillar som inte innefattar mat. Spåra i olika miljöer, träningsdagbok. Mycket att fundera på nu och jag har haft en intressant diskussion med en kollega om att spåra med blod eller inte. 

Så nu ska jag planera in lite olika dagar att spåra på och så får vi se vad som händer. Anlagsprov är målet just nu. 

Inga kommentarer: