tisdag 21 februari 2023

Utställningsåret 2022

Älskade gosefisen, Heta Hera och i stamtavlan heter hon Enigma Starlight Girl. Vilket fantastiskt utställningsår vi har haft under 2023. Att det gick så bra och att vi skulle åka landet runt och springa till vänster var inte min plan under 2022. Men man kan ju alltid ändra sig eller hur. 

Första utställningen för året var i Västerås och domaren var inte givmild med CK så förhoppningen på att ta ett cert var inte hög. När vi fick ett ck var jag så nöjd och fattade inte riktigt att vi även blev BIR. Att vi skulle springa i gruppfinalen kändes så overkligt och så roligt det var. 

I Leksand så var det väldigt varmt och jag skulle visa både Hera och Sivan då uppfödaren inte var på plats. Jag visade även Heras bror Dino som kom från Åland. Det hela slutade med att Hera blev BIR, hennes bror Dina BIM och Sivan BIR-valp. Tänk nu skulle vi in i både gruppfinalen och BIS finalen för bästa valp med Sivan. Först ut var Sivan i ett mycket varmt Leksand. Hon blev urplockad och sedan blev hon även BIS-1 Valp. Jag kunde knappt tror att det var sant. Vilken underbar vinst. Sedan var det dags för Hera och jag tänkte att vi går väl in och bara kör. Urplockade i gruppen och sedan, ja vad hände egentligen Fina gosefisen placerar sig som grupp 1:a. Det var ju helt fantastiskt och overkligt att springa in i BIS finalen tillsammans med 9 andra fina hundar. Ingen placering i BIS men vilken dag det var. Så roligt att skicka bild på rosett efter rosett till Heras uppfödare som var på en annan utställning. Vilken dag den blir verkligen svårslagen. 

I Alfta var förhoppningen att ta sista certet och plocka hem ett championat. När Hera stod och lät på bordet och typ vägrade att stå på grund av att det regnade. Jag trodde så klart att certchansen var som bortblåst så döm av min förvåning när hon slutade som BIR och tog sitt championat. När det va rdags för gruppen så bröt solen fram och Hera slutade sedan som grupp 2:a.

En annan utställningen som jag inte kommer att glömma är utställningen i Ljungskile när det regnade så mycket och det kom in en hel sjö i tältet. Som tur var kunde vi flytta in i uppfödarens tält då vårt blev helt obrukbart om vi inte ville bada. Har aldrig varit med att det har regnat så mycket. 

Heras meriter under 2022.

Ställd officiellt 17 gånger och har 13 placeringar i bästa tik

2:a bästa basenjitik 2022 

- Svensk utställningschampion
- 4 BIR
-2 BIM
- 3 cert
-2 Nordiska cert
- 1:a placering i grupp 5 Leksand
- 2:placering i grupp 5 i Alfta
- ck på basenjispecialen
- Sololicent på rundbana
- 2 starter i nybörjarklass rallylydnad men inget godkänt resultat


Ett fantastiskt år och det blir svårslaget nu under 2023. Men jag är stolt som en tupp då jag helt själv har gjort detta med fina Hera. 


Enigma Cover Me In Sunshine som under året 2022 tävlade i valpklass och juniorklass. Fina Sivan mitt vilda lilla basenjitjej som verkligen driver mig till vansinne ibland. Men vilket fint år hon gjorde under 2022. Under säsongen så har både jag och hennes kennelmamma Sofie som har visat henne i rasbedömningen och i finaler. Sivan är en tjej som absolut har myror i brallan och har otroligt svårt för att stå still och vara tålmodig. Men jag är otroligt nöjd över henne och hur hon har uppfört sig under tävlingssäsongen. Hon har åkt mycket bil, sovit på campingar, sovit på hotell och tagit allt med gott mod. 

Stoltaste ögonblicket är när vi tog hem BIS-valp i Leksand och BIS Junior i Gimo. Ett annat stolt ögonblick är hennes bästa tik placering på basenjispecialen i hård konkurrans. Nu siktar vi på 2023 och så får vi se hur det går. 

Sivans meriter under 2022

10 officiella starter i Juniorklass och 8 placeringar i bästa tik

-2:a bästa basenjitik 2022 
- 5 cert
- 2- junior cacib
- BIS 1 valp i Leksand och i Märsta
- BIS 1 Junior i Ransäter och i Gimo
- 3 bästa tik på basenjispecialen
- Basenjiderbyt 1:a valp på släphare
- Har även några BIR och BIM placeringar från valpklass


Vaskurs Gail Devers Skumpandotter som på ålderns höst på 10 år äntligen fick visa upp sig i veteranklass. Hon gjorde det blev bravur och med gott humör i ett varmt Leksand. Hon hade konkurrans av en annan faraohund men tog hem BIR, nordiskt cert och BIR veteran. Hon blev utplockade i BIS finalen för veteraner men fick ingen placering. Hon var även anmäld till rasspecialen men vi åkte inte utan var hemma och vilade. Jag är så glad att vi fick till en start i veteranklass och nu har Xena gått i pension. 

Xena har varit med på några utställningar som maskot och gjort det så bra. Hon älskar när hon får följa med och blir så lycklig när hon fattar att hon inte ska bli kvar hemma själv med husse. Hon gillar att vara med hela sin flock och gillar inte när den splittras för vem ska ta hand om smågrisarna. 

 Så vi har åkt runt omkring i Sverige, Alfta, Leksand, Västerås, Märsta, Ljungskile, Växjö, Läckö slott mm.  Vi har bott på hotell, på campingar och ibland har min mamma varit med på långresorna och trängts med alla hundar i sängen. Hon och Xena hur utforskat Katrineholm och Växjö tillsammans. Hur mycket pengar som man har lagt ner på detta vill man inte ens tänka på så det gör vi inte. ;)

Inga kommentarer: