tisdag 19 mars 2013

Very Good Walking

Det lilla monstret som bor här tillfälligt går inte speciellt bra i koppel så jag har inhandlat ett VGW Bälte till henne. Både hon och Xena skulle behöva ensampromenader men då skulle jag få gå hela dagarna känns det som och det vägrar jag att göra. De får lära sig att gå i flock helt enkelt även om det alla gånger inte är så lätt och speciellt inte med två busiga valpar. Men skam den som ger sig och för att skona hundens hals och min nacke så har jag köpt selen. 

Jag har även köpt ett begagnad expanderkoppel som är på väg på posten. Men just nu så har jag min springexpander i selen. Linan är lite för kort tycker jag men den fungerar underbart. Känner knappt att hon drar och monstret drar även mindre. Ingen stress för henne att känna trycket mot halsen och promenaderna blir trevligare. Idag har vi haft en väldigt bra promenad. Mindre stopp i kopplet och mindre försök till bus med Xena och mera fart framåt med busiga hopp än nos i backen och i alla diken. Nu sover hon tungt i sängen bredvid Astrid och drömmer hör jag. Efter promenaden så får de alltid leka på gården efteråt. Så det är två trötta valpar som är här hemma nu. Om några timmar är det dax för promenad nr 2. 

 Ja som ni ser på bilden så sitter expandern fram på brösbenet och det gör att när hunden drar så tar det imot och den drar mindre. Den knäpps bak på ryggen och går mellan frambenen. Brukar inte köra med sådana här saker men i det här fallet så var det nästan ett måste för att få sköna lugna promenader tillsammans utan stress. Går även med halsband för att variera på promenaderna och det går också bättre och bättre. När hon börjar att dra och ligga på igen så åker expandern i selen igen. Det svåra nu är att få henne att släppa det som hon låser fast sig på och skäller på under promenaderna men det blir bättre och bättre det med och att gå förbi människor. Nu går det att gå förbi människor utan att hunden försöker kasta sig fram och går på bakbenen hela vägen. Nu kan hon faktiskt gå och gå förbi även om det går lite fortare. Xena skulle också behöva en så kanske hon slutar att äta bajs om hon inte kan gå och dra där nera i dikerna. 

1 kommentar:

Emma sa...

Älskar vgw-selen, använder den dagligen. :) Hoppas du blir nöjd!