söndag 30 augusti 2015

Flera steg bakåt

På morgonpromenaden igår så var det verkligen inte någon bra promenad. Det hela började direkt vi gick utanför dörren då Tyson började skälla hysteriskt och då menar jag verkligen hysteriskt. Sådana där hysteriska skall som säger att det står en hund någonstans och mycket riktigt det stod en hund hos grannen bakom hallonhäcken. Det hela slutade med att jag blev förbannad som han var noll kontaktbar och ja vi skulle ha gått in men vi fortsatte framåt och vi kom förbi men Tyson gnällde och var hysterisk. Sedan går vi en gata till och då kommer två hundar i lina ut springandes och skäller hysteriskt. Ja ni kan tänka er vad Tyson sa då som redan var högt uppe i sin stress. Han blev hysteriskt och förbannad och jag blev förbannad för att han är så lättstressad och för att hundjävlarna ska springa ut i lina mot vägen. Jag hörde på skallet när jag var tvungen att dra in honom och hålla i honom för att hundarna stod i sin lina och skällde att han höll på att bli riktigt arg. Han blir det när halsbandet dras åt och han hamnar högt i stress. Vi kom förbi enbart för att jag blev riktigt förbannad och fick väl äntligen kontakt med honom och sedan gick vi förbi på ren lydnad. När vi sedan hade gått en stund så stannade vi och kramades och jag grät en skvätt för att jag hade blivit så arg. Han är ju finaste killen men det är så svårt när han blir blockerad. Sedan blev det inga fler promenader igår. 

I morse när vi gick ut och fick se en hund så blev jag supernervös men det gick bra idag. Så inte bara han fick en rejäl vända tillbaka i beteende utan även jag. 

Så tråkigt att det där hände igår som vi har haft en vecka med superbra hundmöten där han inte har skällt alls utan följt med bra. Sådana här händelser gör att han stressar upp i flera dagar och i morse var han verkligen på gång utåt igen. Svansen högt och inte alls avslappnad. 

Ja, ja bara att börja om igen från början. 

1 kommentar:

Erika sa...

Känner igen detta med min pudel. Man blir så ledsen när de där återfallen till gamla oönskade beteenden kommer och då hanterar man dem inte alltid på bästa vis. Kämpa, kämpa!!