tisdag 11 november 2014

Avslutning för bråkiga hundar

Så har Tyson gått sitt sista kurstillfälle med sina andra bråkiga kurskamrater. Måste säga att alla har varit så duktiga och blivit mer kloka för varje gång de har setts. Tyson har uppfört sig väldigt bra men visade nu på sista tillfället att han kan om han vill skälla högt och hoppa som en känguru. Vi var även på en stor parkering vid en ishall. Vi har på de andra tillfällena varit i skogen och tränat. Men på sista tillfället så såg vi lite annat och Tyson hade även med sig sina brudar så han ville väl även berätta att alla andra skulle passa sig. Ingen kröker ett hår på min syster och den galna tanten. 

Vi bestämde även att vi skulle ses igen i en grupp efter nyår och det känns roligt. Kanske kan Tyson få lite kompisar han med även om det är bråkiga kompisar som gillar honom :D. 

Jag är jätteglad att vi har gått kursen. Jag har fått en annan syn på hur det är att ha en bråkig hund och hur man måste tänka. Nästan gång jag ser en matte med hund som stannar så ska jag inte bli irriterad och tänka det är bara att gå för det är det VERKLIGEN inte. Det har jag fått lära mig med Tyson. Men han har även lärt mig hur viktigt det är att jag själv är lugn vid hundmötet även om han skäller som en idiot. För det gör han som en riktig idiot. Men idag så gör han inte så ofta dessa riktiga utfall utan han skäller mest och hoppar runt men kan fort slå över i utfall men det ligger inte lika nära som i augusti. Idag känner jag att jag kan lita lite på honom att jag vet att han lyssnar på mig och vill ta kontakt även om det är lite jobbigt. Att han kan skälla som en idiot men att han rätt fort släpper det som var jobbigt och väljer att äta godis. Men det viktigaste som jag har lärt mig är att han fungerar bäst på slappt koppel och eftergift om han skulle kasta sig. Precis som en halvhalt på häst. Får han ingen eftergift så växer frustrationen. Har även märkt att han lättare blir arg i halsband som han triggas om halsbandet kommer högt upp och dras åt. Så vi går mest med sele idag och har halsbandet på för att bara ta i det om han blir för jobbigt och bara gå.

Nej jag är hoppfull inför framtiden. Han är väldigt duktig min Tyson eller vår Tyfon som vi även kallar honom. 

Bråkiga hundar på gruppfoto och inte hårda ord till varandra


1 kommentar:

Erika sa...

Du verkar ha precis den rätta humorn och envisheten för att ta dig an den där knasiga och jättefina Tyson. Hejaheja!