torsdag 10 juli 2014

Bad och skrämt barn

Som det är så herrans varmt så tog jag och sambon kamelerna till sjön ikväll. Han och kamelerna fick bada och jag tittade på. Jag är en badkruka precis som kamelerna, enda skillnaden är att jag kan välja själv hmmm. I alla fall efter lite tvångsbad så tyckte både Astrid och Xena att det var riktigt skönt och sprang och busade i vattnet efter en pinne. Ja Astrid, hon hoppade också runt och tyckte att det var skoj. Men jag måste säga att Xena måste få lite simlektioner då hon inte alls simmar bra. Ingen aktivitet i bakbenen utan bara fram. Klart man ser ut som ett sjunkande skepp då. Nej mera simning för henne tillsammans med matten som då också får bada så klart. Astrid hon simmar fin fint hon som en fisk men hon vill helst inte doppa sig. Efter badet så såg Astrid ut som en rugguggla med all päls åt alla håll. Xena hon frös den lilla fryslorten. 

Sedan när de hade badat klart så stod vi och pratade med två andra personer. Xena hoppar helt plötsligt iväg med en väldigt fart bakom min rygg och någon skriker. Jag står med Xena i ett retriverkoppel så hon kommer inte långt. Tydligen vart hon nyfiken på ett barn och for iväg. Barnets mamma skrek som jag brukar göra när en lös hund kommer farande. Jag förstår att hon blev rädd. Mamman pratar på ett annat språk och drar iväg med barnet och tittar på barnets arm. Xena bet inte barnet men kanske nosade hon barnet på armen. Jag vet inte och barnet grät inte och Xena var bara busig och glad efter det nerkylande badet. Mycket oturligt men jag har mycket svårt att tro att Xena tänkte bita barnet mer att hon var nyfiken och ville hälsa. Barn är väldigt intressanta tycker hon. Sedan stod mamman och kollade på oss surt och tittade när ett annat barn kastade boll till Xena.

Det var mycket synd att det hände men samtidigt så gick de väldigt nära oss och vi var på ett hundbad. Jag har mina hundar i koppel och man måste kanske inte gå väldigt nära oss när det är en stor gräsmatta och nästan folktomt. Ingen ursäkt men det känns ibland som vi hundägare bara ska tänka efter och inga andra. Men det var tråkigt att det hände mycket tråkigt. Men jag är rätt säker på att mamman misstolkade Xena och det kan jag förstå när hon far fram.

2 kommentarer:

Erika sa...

Det är det som ibland känns lite hopplöst med det hundraprocentiga ägaransvaret, att man kämpar och kämpar för att hålla ordning på hundarna men att en del i omgivningen visar minimal hänsyn. Exempelvis så envisas en del personer i motionsspåren med att springa rakt på oss och då kan det vara svårt att hunna väja undan med två relativt stora hundar, trots att de är kopplade och tränade att uppföra sig väl. Men springer någon rakt på oss så kan det hända att labradåran skuttar till litegrand fastän hon naturligtvis inte ska. Så jag känner igen situationen.

Erica sa...

Jag tycker du resonerar fint från båda sidor och visar en stor förståelse. Hundar på hundbad behöver väll inte ens vara kopplade? Fast det kanske dom inte var eftersom någon kastade boll till Xena? Jag har lite svårt att tolka texten men oavsett så känns det som att det finns vissa risker med hundar andra inte alltid räknar med. Som att dom vill hälsa. Ibland lite burdust. Jag har fått be föräldrar ropa på små barn för att dom ska hälsa på mina hundar och jag är rädd att mina hoppar, stjäl nallen eller dylikt. Såklart ska hundägare respektera sin omgivning men det vore så mycket lättare om omgivningen visade respekt för hundarna också.