lördag 2 januari 2021

Hera 1 år gammal

För ett år sedan fick jag ett meddelande på messenger att 6 små valpar var födda och att det där finns en liten valp till oss. Om det var en tik eller hane var inte än bestämt men vi skulle bli basenjiägda. Lyckan var total och jag kunde inte se mig mätt på alla dessa valpbilder som kom i min telefon fram tills jag hämtade henne. Lyckan var kanske inte total under bilresan hem då hon starkt visade att hon ville återvända till sin mamma och syskon. En basenji har en väldigt hög röst fick jag och min mamma erfara. 

Så hur har detta år varit som basenjiägd. Det har varit omtumlande och väldigt lärorikt för det är inte som att äga en faraohund. Att ensamhetsträna det gick väl så där kan man säga i varjefall som tanken var att hon skulle vara själv i köket när vi jobbade. Hon visade direkt att hon inte ville vara själv i köket med så hög röst att faraohundarna nog hade velat ta självmord om de skulle ha fått höra på det för länge. I sällskap med en annan hund så gick det mycket bättre sedan vet jag inte om offret Xena var så nöjd över arrangemanget. Xena som förövrigt var livrädd för lilla Hera när hon kom är nu Heras bästa vän och de ligger alltid tillsammans. Tyson blev som en valp igen bara Hera kom innanför dörren och har lekt som en besatt med henne. Men nu är hon själv hemma med de andra hundarna och har tillgång till hela huset och vad vi vet så stor det fortfarande kvar helt. 

När Hera tycker att hon blir bortglömd eller att hon inte har ens fulla uppmärksamhet då börjar hon plocka med saker hemma och gud förbjude att man går iväg med något ätbart som hon inte får smaka på och försvinner. Då börjar hon pyssla med kläder, plocka ur saker ur handväskan, bita på mattan, bita på bordet, eller på akvariemöbeln. Men direkt hon får lite uppmärksamhet igen så slutar hon och är inte intresserad av att börja igen. Men en basenji som är borta huxflux är en pysslare har man fått lära sig. 

Hon är lättlärd men man får absolut inte göra saker för mycket och då kan två upprepningar vara nog i vissa fall och det beror helt hur roligt det är. 

Hon är otroligt kärleksfull och gillar att vara nära och hon pratar högt med dem hon tycker om. Hon säger inte så mycket men när hon väl säger något så hör alla det. Lätta att ha med sig då hon är liten men samtidigt så är hon nöjd bara man själv är med. 

Vi är väldigt kära i vår lilla basenji och hoppas att vi kommer att ha mycket roligt ihop under vår tid tillsammans. Just nu så vet vi inget som är så gulligt som du. 

Stort GRATTIS på din dag Hera. 




Inga kommentarer: