söndag 23 november 2014

Vad är rätt och vad är fel

 Kanske blir det här ett inlägg som trampar några på tårna men jag vill bara berätta hur jag ser på mitt hundägarskap.

Idag verkar det poppa upp grupper med olika sätt  och regler i hur man ska vara med sin hund. Det känns lite som att det sunda förnuftet ibland inte finns där längre utan man tror benhårt på sin grej. Vilket är bra och det tycker jag man ska göra men det blir lite farligt när man vägrar att se utanför boxen. Att min lära är den enda rätta läran och ingen annans. Jag försöker i mitt hundägarskap snappa upp saker jag tycker är bra från alla möjliga håll för att kunna bli en bättre matte. 

När Tyson flyttade hem till oss så dök det upp ett problem som han inte hade haft i sitt gamla hem. När han stressade upp sig och inte kom åt det som han ville ha tag i då vända han sin frustration mot tjejerna. Kom de för nära så högg han åt dem och han har även bitit dem. Även om det bara blev skrapningar så var det ändå ett oroligt beteende för mig och flocken. Vi visste aldrig hur han skulle reagera. Tjejerna tyckte att han var läskig som han ibland var snäll och ibland galen.  Jag fick stå med en galen hund i kopplet och försöka hålla bort speciellt Xena som hon göra ville gå fram och kolla vad som var felet. Jag har ingen möjlighet att gå delade promenader så ofta så det blev verkligen ett problem som jag var tvungen att försöka lösa. Efter mycket funderingar så valde jag att prova en vattenspruta och det gjorde att den vrålande galningen kom helt av sig och gick att få kontakt med även om han var arg. Nu idag så använder jag mig inte av vattensprutan längre och den har hjälp mig att få kontakt med min fina pojke.

Men nu till min fundering som jag hade en diskussion i natt i ett forum. En hund hade samma problematik som Tyson och ägaren frågade om lov. Jag gav vattensprutan som förslag som den hade varit så effektiv på honom. Men då fick jag en massa skit som man inte ska tillfoga hunden obehag. Men jag ser det som att en vattendusch inte är så farligt. Det fick honom att bryta sitt blockering och jag belönade honom så klart efteråt med godis. Att man bryter det obehagliga med något bra. Men det var inte ok. Det var i stället ok att hunden fortsätter att vara i högstress och att man ska försöka bryta stressen med en bra snäll metod. Min fundering är då om det inte är bättre med en dusch vatten än att hunden ligger högt i stress. Det tar jättelång tid innan stress lämnar kroppen. Att ligga högt och nära stress är heller inget bra alternativ. Det intressanta i det hela var att hunden var av hetsjakt hund så de tänder till ordentligt på jakten som stressen slår igång. Det finns inte mycket som kan bryta en hetsjakt hund som hamnar i blockering för att den vill jaga och bita en annan hund.

Idag ser Tyson ibland hundmöten som något trevligt han sitter fint med ryggen mot hunden och viftar på svansen till mig.  Jag ångrar inte att jag testade vattenprutan även om jag inte tyckte det var roligt Jag valde att testa något som jag inte var för. Jag är fortfarande inte för att använda vattenspruta till höger och vänster och jag skulle aldrig använda ett elhalsband eller klappa till hunden tex.

Så min fråga är. Är det ok att orsaka hunden ett litet obehag som en vattendusch för att bryta blockeringen så hunden inte ger sig på en annan hund eller sin förare av misstag. Eller ska man fortsätta att jobba utan vattenduschen och hunden kan hamna i situationer där den kommer lös och kan bita en annan hund eller sin matte om man måste gå i mellan?

Jag är tränar annars med trevliga metoder med mina hundar utan obehag. Vill bara poängtera det :) det gäller bara problemet vi har haft med hundmöten som man inte kom åt honom alls i blockeringen.




3 kommentarer:

[Anna] sa...

Jag tycker det låter klokt med vattenspruta, det skulle jag kunna tänka mig att använda speciellt på en ras som inte är jätte pälsig som märker av vattensprutan!
Vatten är ju inte farligt och att få hunden att släppa det den har låst sig på är ju prio ett i det läget och sen jobbar man bort ex vattensprutan. Alla metoder fungerar inte på alla individer och det viktiga är ju att man får problemet under kontroll innan det eskalerar och händer någonting hemskt!!

Erika sa...

Självklart okej med vattenspruta! Jag tror att du är jätteduktig med dina hundar och väldigt mån om att hitta de bästa och schysstaste metoderna så inga konstigheter där inte.

Christina Klosterberg sa...

Det här är en viktig diskussion. Särskilt när det inte bara handlar om en hund utan en hel flock. Ibland måste man välja det näst bästa alternativet för att det är bäst för de andra runt omkring. Du tar också upp en viktig poäng att hundar är olika. Rasegenskaperna gör att alla hundraser inte reagerar lika, motiveras och stressas av olika saker. Man måste också se till helheten och det verkar ju vara som att din hund mår mycket bättre nu.