måndag 1 december 2008

Kalla fakta om travhästar

Någon som såg det programmet i går?

Jag blev så förbannad och ledsen. Tänka att man kan behandla sina duktiga hästar som endel gör. Jag blev så ledsen när travtränaren berättade om den fyraåriga hingsten som hade gjort sitt på banan och som ingen ville ha. Hästen var köpt från USA för en miljon och den dög inte för banan. Den blev stressad av att få tävla och träna för mycket så den fick magsår. Nu var den frisk men väldigt nervös. Tränaren hade försökt ge bort hästen men ingen ville ha den så nu skulle den slaktas. Vilken tradegi för den individen och alla andra som går samma öde till mötes för att de inte duger till att springa in de stora pengarna. Eller för att de inte orkar med stressen och pressen. Undra hur många som får avsluta sina liv för det?

Sen sa de också att nästan 40% av alla travhästar lider av magsår. Då kan man också fundera över hur många som forsätts att tränas och tävlas fast de har magsår. Magsår tar ju en stund att läka och alla kanske inte vill ge hästen den tiden. Tid är ju pengar. Man tränar och tävlar den som vanligt kanske fast hästen är sjuk. Endel fick även blodsprängda lungor för att de pressades för hårt, Skador i munnen av för små bett. Blödande hovar pga att de de får springa utan skor för att de ska springa ännu fortare.

I reglerna står det även att man inte får spöa hästen under loppet. En kusk har blivit anmäld för djurplågeri efter att ha spöat sin häst in i mål. Hästen fick 8cm långa synliga spår efter spöet på sin rygg med gropar in i huden. Kusken ville inte lämna en kommentar. En person påstod att hästen inte kände av spöet. Så otroligt dumt sagt jag skulle vilja se honom springa ännu mer när någon piskar honom på ryggen. Sen vill jag höra honom säga att det inte känns.

Under reportaget kom det även fram att en känd kusk skulle använda grisfösare på sina hästar. På de hästar som inte kämpade ända till slutet. De fick då elstötar under träning och sedan började de springa bättre under loppen. Han blev såklart väldigt arg när de frågade honom om en kommentar och hans kommentar var att den som har sagt det ljuger. Men varför blev han så arg om den personen ljuger. Klart det är sant som flera har gjort anmälningar mot det här.

Efter att jag har sett det här reportaget kommer jag aldrig mer att spela på trav och inget annat som har med djur att göra. Jag tycker att det är förjävligt hur djur behandlas när det är pengar inblandade. Och inom travsporten är det mycket pengar som står på spel.

Jag tror jag köper mig en travhäst som inte duger den dagen jag ska köpa mig en häst. Kan man rädda en är det alltid nått. Travhästar kan faktiskt bli underbara ridhästar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara säga att Kalla Faktas reportage igår inte var helt objektivt. Det var vinklat och klippt på ett sätt som framställer travsporten på ett sätt som får alla att framstå som djurplågare. Jag rekommenderar att du innan du dömer ut hela travsporten även tar del av "den andra sidan" och tar ställning till all fakta. Om du sen fortfarande anser att travsporten är dålig så är det en annan sak. Tips på läsning är bl. a. http://beskyddaren.blogspot.com/2008/11/mer-trav.html, http://helenadistans.blogspot.com/2008/11/kalla-fakta.html samt framförallt http://www.travsport.se/

Anonym sa...

Klart att det är vinklat till travsportens nackdeldel. Men den visade också att sådana här saker förekommer för annars hade de ju inte tagit upp det ifall bara en tränare gör så här.

Nu dömer jag inte hela travsporten men där det finns mycket pengar att tjäna tänker man inte alltid på individens bästa.

Men jag ska helt klart läsa dina tips.