onsdag 8 oktober 2014

Nya rutiner

Ja nu har jag bestämt mig för lite nya promenadrutiner här hemma. Jag har kommit fram till att alla kan inte gå tillsammans jämnt om vi ska få ordning på busen. Så min tanke är att jag går en långpromenad om dagen med Astrid och Xena eller med Tyson. Hunden eller hundarna som inte får gå en långpromenad får i stället träna något hemma efter sin lilla promenad. Alla får gå tillsammans på morgonen men då är det heller inte så mycket hundar ute och rör sig. Men sedan så splittar jag på dem. Det här kommer ju inte att vara en lösning för hela livet men det gör att jag får tid för Tyson och tjejerna får pusta ut mellan varven.

Vi började igår med att gå två korta promenader som jag kom hem sent från jobbet. Idag har alla fått en timmes promenad på kvällen. Tyson hade 4 hundmöten och ja han fick godkänt. Men jag märker att småhundar är för honom riktigt jobbigt. Om de skäller har han riktigt svårt att slappna av även om de har försvunnit. Vi sprang på en rottis som rusade mot staketet och det blev så klart väldigt jobbigt för honom men så fort han inte såg den längre och rottisen blev tyst då var han även arbetsvillig. Han skäller och hoppar mer än är förbannad tycker jag på stora hundar. Småhundar går han riktigt igång på. Nej han fick godkänt och han åt alla köttbullar så fint och även 1 dl hundmat. Ja han får en bit av sin kvällsmat med sig på promenaden. 

Tjejerna hade en skön promenad tror jag. Astrid trippade på så fint och båda såg riktigt nöjda ut. Men man märker att Xena och Tyson är samma skrot och korn. Xena låter också mycket när hon blir upprörd och det stressar så klart på Tyson det med. När Tyson sedan ska börja gå med dem igen ska han först få gå med Astrid som är lugn och bryr sig inte om hundar. Xena får då gå själv innan de får börja gå tillsammans igen.

1 kommentar:

Erika sa...

När jag höll på och "lade om" till skvallerträning med pudel så delade jag mycket på hundarna på promenaderna. Jag hade en stencool gul äldre labbe tik då och så han. Labben var ju helt osvår, men jag ville liksom kunna koncentrera mig helt på hur jag skulle bete mig :-) . Det var bra att göra så, men blev en del extrajobb förstås.