torsdag 2 oktober 2014

Hur valde jag kennel

Att välja kennel är verkligen en jungel. Jag valde aldrig kennel till min första faraohund utan kennel valde mig pga min annons att jag var intresserad av en lite äldre hund. Jag trivdes så bra med uppfödaren och vi utvecklade en fin vänskap så det var självklart att nummer två och tre även kom från samma kennel. Jag hade valt nummer fyra också om det hade varit så att uppfödaren var aktiv idag. Men tråkigt nog så finns inte kennel längre. 

Så när jag skulle skaffa mig hund nr fyra så skulle jag välja en ny uppfödare. Nu hade jag varit aktiv med rasen i flera år och har pratat med uppfödarna flera gånger och de vet vilken jag är.
Faraohundarna i Sverige har väldigt hög standard så det spelar egentligen inte så stor roll vilken man köper faraohund av. För mig var det viktigaste att hund nr 4 kom rätt i tiden när jag kunde. Det fanns flera intressanta kullar när jag ville ha valp och egentligen skulle jag faktiskt ha en whippet. Men det blev en faraohund igen och jag har aldrig ångrat lilla Xena och en whippet blir det nog i framtiden i stället. 

Men det viktigaste när man väljer kennel är att man får en bra kontakt med uppfödaren och att man får svar på de frågor man funderar över. Det är så klart svårare om man tittar på en helt ny ras där man inte alls är hemma. Men jag tycker att man ska välja uppfödare med magkänslan och titta hur uppfödaren har sina hundar. Jag är för om valparna växer upp i hemmet och inte i hundhus tex. Att de är en del av det vanliga familjelivet.

Inga kommentarer: