måndag 13 oktober 2014

Hundmöteskurs och freestylekursen

Nej det är inte optimalt att gå två kurser samtidigt men vad gör man inte när de börjar samtidigt men olika dagar. Väldigt kul är det i alla fall och jag har även anmält någon av hundarna till en K9 Nosework kurs. Vem som ska gå bestämmer jag i december när kursen börjar.
 
Först ut förra veckan var Xena på freestylekursen. Det var väldigt roligt tyckte både jag och Xena. Jag var väldigt stolt också som jag kunde ha henne lös bland de andra hundarna på kursen. Det var bara jag och hon där. Vi fick testa på en massa olika saker och jag känner mig verkligen taggad för den här kursen. Så roligt och får vi till ett program någon gång så ska vi verkligen testa att tävla. Läxan till på torsdag är att börja med trixbok, hitta vår låt, tre trix, träna tre olika positioner och använda oss av olika belöningar får att se vilken som fungerar bäst. Jag säger bara, tur jag är ledig på torsdag så vi kan träna lite mera. I dag började vi träna in vårat ena trix och jag har lyssnat på låtar på lunchen men inte hittat vår låt än. Det här med låtar är väldigt svårt. Xena var så trött på slutet på kursen att man såg att ögonlocket blev tyngre och tyngre i fikarummet. Sedan sov hon gott på vägen hem
 
I söndags var det dags att visa upp Tyson igen. Vi började dagen med att gå en mil tillsammans med vår vän Anna och hennes hundar. Tyson var då lagomt avslappnad till kursen började. Han skötte sig så fint. De andra funderade vad han hade för problem men de finns där absolut. Men de kommer inte fram så lätt under kontrollerade former. Det är annat på promenaderna. Idag har vi haft två hundmöten på promenaden. Ett bra och ett mindre bra. Men han släppte båda hundmöterna fort. Idag var även sambon med så alla gick samtidigt.
 
Men i morgon nya tag och ny trixträning och promenad

1 kommentar:

Erika sa...

Ett mycket gott tecken att han släpper hundmötena så fort, även om det skulle bli lite uppställt precis under själva mötet *nickar världsvist* !

Och vad kul med freestyle. Kamelerna hänger minsann på det mesta.