söndag 24 augusti 2014

Att bryta vid stress

Nu har Tyson varit hos oss i tre veckor. Det är en väldigt glad och mysig kille som vi tycker mycket om. Något som vi tycker mindre om är hans utspel mot andra hundar. Han har väldigt lätt för att stressa upp sig vid hundmöten, lukter från andra djur. Han vill gärna patrullera på promenaderna vilket han absolut inte får göra. Nu vid hundmöterna så försöker jag få med mig honom med godis och glada ord. Ibland går det till en viss gräns. Ibland går det inte alls. Hunden kan passera till en viss punkt sedan hoppar Tyson och skäller som en galning. Ibland läser jag lusen av honom och det är ett sätt att bryta honom som fungerar men det tar en stund att nå fram. Nu är jag inte så sugen på att bråka med honom och jag har inte haft en sådan här hund tidigare så jag känner mig lite osäker på vad jag ska göra. Jag vill att vi ska ha trevliga promenader och inte bara bråka.

Så nu ska vattensprutan med på promenaderna. Det gick att fästa spraymunstycket på en petflaska så nu får den plats i mitt midjebälte. Så nu ska den testas och jag hoppas och håller tummarna att den är effektiv. Måste hitta ett effektivt sätt att bryta honom.

2 kommentarer:

Erika sa...

Det enda som har funkat på min storpudel är skvallerträning. http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9 Men det funkar desto bättre :-) ! Lycka till!

Emma sa...

Rekommenderar också skvallerträning! Låter exakt som Liam du beskriver när vi fick honom. Nu har jag ju inte sett din hund men skulle tro att han är osäker vid hundmöten. Då tror jag inte det funkar med vattenspruta eller att skälla på honom utan låt honom få utrymmet han behöver för att klara av möten och minska sedan. Det är mina tips som funkat för oss :)