torsdag 12 december 2013

Mera bilder på selen efter önskemål

Här kommer lite fler bilder på Selen som Anna efterlyste det i sin kommentar på förra inlägget :) Jag hade som sagt en annan sele att titta på och mäta efter som hjälpte mig mycket men ändå så blev det några fel i tänkeriet. Som bilden under där banden ska göra ett svart kors men vad gör det egentligen och anledningen till den rosa tråden är för att jag egentligen skulle ha ett rosa reflexband runt hela selen men det ville maskinen inte vara med om så det fick jag skippa. Om man nu ska sy en egen sele och ta egna mått tänk på att selen måste ligga på bröstbenet och inte ovanför bröstbenet för då trycker den på halsen i stället.

Har provgått selen idag och den satt som ett smäck och gled inte en millimeter på täcket.

Jag har köpt liknande selar här i sverige men som glider något så förbaskat men modellen jag har sytt efter kommer från England och det som skiljer sig från den engelska selen och den svenska selen är just korset uppe vid spännerna. På den svenska selen är korset bredare än på den engelska och jag tror att det spelar in och magremmen är på den engelska selen fastsydd och det är den inte på de svenska jag har haft. Så min jag sydde har ett mindre kors och magremmen är fastsydd :) Gjorde även fleecebandet som går runt midjen längre så det ligger över spännerna så de inte kan skava.

Om någon syr en egen sele så vill jag gärna se resultatet. Det gick åt nästan 3 meter band till den här. Bandet där ringen sitter är dubbelsytt och det sitter en söm på varje sida om öglan

2 kommentarer:

[Anna] sa...

Åh tackar :) Måste höra med mamma om hon kan hjälpa mig, jag är rätt hopplöst dålig på att sy, virka är lättare men kan ju inte virka en sele :P

Tassintryck sa...

Vad duktig du är!
God Jul!

Kram från mig
/maria