onsdag 25 september 2013

Resultat utställningen i Söndags i Eskilstuna

Ja i söndags så packade jag bilen full med alla kamelerna som Astrid kom hem i lördagskväll från sin två veckors semester. Kan gott erkänna att vi inte var speciellt sugna att gå upp tidigt och jag drog även ut på det lite. Men vi kom iväg och det började att regna på vägen dit och det kändes inte heller så roligt eller varmt som det ändå var mitten på september. Men när vi kom dit så var det lite dugg i luften och inte så farligt kallt. 

Den här söndagen så var det faktiskt 4 faraohundar anmälda så idag fick vi konkurrens av en väldresserad veteran som ägs av min vän Anna och då inte av min andra vän Anna som har Akita. Ja det är många Annor i min bekantskapskrets :) Anna kände innan bedömningen igenom Xena och det var inga problem alls. Hon är fortfarande inte överförtjust men det går bättre och bättre med attityden, som att öronen inte alltid är bakåt utan framåt osv. 

Som vädret inte var det bästa så var det även många som inte kom till utställningen så snabbt blev det vår tur och då blir jag så jävla nervös. VARFÖR...... det här måste jag ta tag i. In med kamelen i ringen och domaren sa att vi skulle börja med att springa runt ett varv. Undra om man kan göra en liten lov i vanliga fall också innan domaren känner på henne. Man kan ju gå in i ringen från fel håll tex. Tål att funderas på. Hanteringen gick bra och springningen ja den är känguruaktig ibland och vampyraktig som hon gärna vill hugga mig i armen. Men det är en glad tjej och det är ingen ideé att säga braaaaaaa när vi springer för det är som att tända på stora missilen. Inga problem heller att ställa upp framför domarbordet utan att hon börjat att snurra och det är första gången. Kanske hjälpte det massor att leka framför domartältet i Högbo Bruk för några helger sedan. 

Men idag fick vi se oss slagna av Annas fina veteran Thira och jag tror faktiskt att en stor anledning var att Thira står som en staty och springer väldigt fint runt i ringen och det gör inte vi än. Thira blev även BIS veteran och BIS-4 så det var en värdig vinnare för dagen. Sedan så är även Xena lite tunn så hon gör inte riktigt sig rättvisa i ringen än och det var kallt så hon spände sig lite. Men vädret var inget problem annars.

Vände hem nöjd och glad och på söndag blir det sista inoffen utomhus och jag hoppas att vi inte fryser fast ;) 

Xenas kritik var. Elegant feminin med god resning och gasellliknande helhet, fina välställda öron, kunde ha lite kraftigare underkäke, elegant hals, markerad manke, god längd och djup bröstkorg, något uppskjuten i länden, fasta tassar och rör sig med typiskt steg och  hållning.

Inga kommentarer: