måndag 9 september 2013

Lydnadsträning

Igår var vi och tränade tillsammans med tävlingslydnadsgruppen men vi kom lite sent så det blev lite ensamträning för oss och en platsliggning tillsammans med de andra. 

Vi har inte tränat så mycket platsliggning alls eller mera nada kan vi säga. Så jag la ner henne och belönade under två minuter då jag satt framför Xena. Det jag började tänka på när hon låg där var att jag ville att hon skulle ha ögonkontakt med mig så jag belönade bara när hon tittade på mig och belöningen kom vid marken inte i luften. Anledningen till att jag bara vill att hon ska titta på mig vid platsliggningen är ju för att hon inte ska kolla in något annat som skulle vara roligare. Så vad tror ni på att belöna när hon tittar på mig när hon ligger platsliggning. Har inte tänkt på belöningen så förut utan tanken kom igår. Förut har jag nog belönat när de ligger still och kanske har jag belönat när de tittar på mig jag vet inte ;) Det är lustigt vad inlärning ger mycket tankar och funderingar. Anledningen till att jag väljer att belöna vid marken och inte vid huvudet är för att jag vill att det ska vara mysigt att ligga och att hon inte ska resa sig i belöningen. Det är mysigt att ligga och tugga på saker.

När vi var på Högbo utställningen så köpte jag även bästa bollen kan jag konstatera. Har länge kollat på den här bollen och tänk om det skulle vara något till tjejerna så i lördags slog jag till. Xena älskar bollen och hon kan knappt släppa dem och den inbjuder verkligen till att bita i bollen och inte i snöret som den så lätt trycks ihop. Bästa bollen och tydligen ska de vara väldigt tåliga också .... me like 

1 kommentar:

anna sa...

Belöna lågt är bra för det är ju på marken du vill ha henne.

Gör bara inte missen som jag gjorde o lägga godiset direkt på marken. Fick en hund som började nosa o leta efter gott o smaska på när hon låg plats