söndag 8 september 2013

Mingel på utställningen i Högbo Bruk

Igår var jag Xena, Anna, Elza och Nitho och minglade i Högbo Bruk. Själva målet med minglet var även att träna i en riktig utställningsring i en riktig miljö. När vi var där så kändes det lite synd att jag inte hinner ta ut henne på en utomhus utställning som jag tror det skulle vara det optimala. Men man kan inte få allt. Först stod vi i utkanten av ringen och sedan minglade efter faraohundsbedömningen med de andra faraohundsmänniskorna och när alla bedömning var klar tränade jag och Xenas uppfödare Jenny med Xena. Det gick riktigt bra och Jenny tyckte att jag skulle fortsätta att hålla henne under hakan som hon känner sig trygg då. Anna sa även att Xena ville ha sitt huvud där att hon sträckte fram huvudet mot handen så då måste det ju vara en bra metod. Jenny sprang även ett varv med henne även om det var lite motvilligt och då fick jag verkligen se vilken vacker hund jag äger. Så fit och så snyggt musklad jag bara njöt. 

Lite senare på dagen tränade vi igen och då tränade jag nära domartältet och lekte mycket som det skulle bli en bra plats. 

Så nu blir det träning på att springa och ställa upp fort och snyggt för att jag sedan ska kunna ta tag i henne och hon står bra så ingen behöver flytta några fötter på henne. Allt för att underlätta för henne så hanteringen kan gå fort över. Sedan kommer jag att ställa mig längre från domartältet än vad jag har gjort för att också underlätta för henne och att hon inte känner sig trängd från tältet. Mycket att tänka på för matten som nu måste börja peppa sig själv att det kommer att gå fint och hålla sina jäkla nerver i schakt för nu är det nog de som är största boven. Men hur lätt är det när man vet att det kan gå helt åt skogen men nu ska jag börja mantra att vi inget problem har hahahaha

Säger också Stort grattis till Xenas uppfödare Jenny Hall som blev BIR, BIG1 igår och idag ska tävla i BIS.et med sin fina Qiwi.  Även ett stort grattis till Ankans uppfödare som igår lördag blev BIS2 uppfödargrupp.

Jätteroligt så stort grattis till båda och tack för en trevlig dag där hundarna blev bjudna på det mesta i matväg. Elza var bra nöjd över sin stora butt med mos som hon fick mumsa i sig. Xena var sedan trött trött när vi åkte hem och somnade tungt in och orkade inte ens kolla vad vi åt för mat, då är hon trött.


Inga kommentarer: