torsdag 19 september 2013

Utställningsträna måste man det

Ja många tror säkert att det bara är att anmäla till en utställning, åka dit och sätta på kopplet och gå in i ringen och förhoppningsvis få det där certet som man så gärna vill ha. Kanske fungerar det på några individer och någon ras där det inte är så många anmälda. Men för att lyckas med de flesta raserna så krävs det träning och vill man verkligen lyckas så krävs det massor med träning. Både hunden och den som visar måste klara av att hålla sina känslor i styr när det blir skarpt läge och visa upp sig snyggt även om man vill gå och kräkas bakom en buske och kanske hunden vill kolla in den där supersnygga individen på andra sidan plastbandet. Äger man en faraohund och vill ut och visa upp sin hund så måste man träna hunden för de flesta faraohundar som åker på utställningar visar upp sig fint och står fint och den som visar är oftast mycket proffsig. Konkurrensen är ibland väldigt hög som faraohundarna håller en väldigt hög standard i Sverige. Inte sällan så är det samma faraohund som tar det där certet gång på gång och ibland får inga andra ens se certet innan den där faraohunden har blivit två år och champion.
 
Jag är en sådan där person som blir väldigt tävlingsinriktad men jag ska erkänna att jag inte har tränat ihjäl mina tidigare hundar. Har åkt på någon träning ibland, en gång om året annars har jag tränat hemma på att springa och på att stå fint. Har alltid åkt på inoffar och det tycker jag är väldigt bra tävlingar och träningar som jag ser det. Väldigt trevliga tillställningar där man kan ta det lugnt och fint.
 
Men som sagt jag har aldrig siktat på att mina hundar ska bli BIR men det där certet har jag gärna velat ha. För att få en BIR hund så måste man träna och träna och träna för att nå framgång. För att sedan få en placering i gruppen så måste man träna lite mera och för att få en BIS placering så ja då har man tränat massor.
 
Men nu är det så att jag har ju faktiskt en väldigt fin hund hemma och som hon är som hon är så tränar vi och vi har tränat massor i sommar. Vi har tränat med andra varje vecka vi har åkt på inoffar och nu har jag tagit träningen till en helt ny nivå som jag aldrig har varit på innan. Idag har vi tränat på att springa rakt mot domaren för det är en svår grej ska ni veta. Att inte hunden vinglar hit och dit och att inte jag vinglar hit och dit så hunden vinglar efter. Att träna att springa mot domaren har jag väl aldrig gjort i hela mitt liv. Har till och med snott en bit plastband på en inoff när vi åkte hem för att ha och träna med. Ja jag vill nog lite högre den här gången och siktar inte bara mot certet. Det skulle faktiskt vara lite roligt om vi kunde komma upp till trädtopparna någon gång i framtiden och kanske upp till molnen och vem vet kanske får vi se stjärnorna.
 
Ja jag är motiverad och nu kör vi all in. Ska på en inoff i helgen och jag måste nog springa i kjol för att bli lite varm i kläderna också hahaha det är mycket man ska tänka på det är inte bara att sätta på kopplet och springa. Alla detaljer ska vara på plats och fungera och helst skulle jag nog behöva en rakhöger innan ingång i ringen som jag även har utvecklat en nervös sida på sist tiden. Så jag mantrar också för mig själv att vi är bra mest hela dagarna.

2 kommentarer:

Anna sa...

Kul att du är så motiverad! Låter jättespännande. Vad är inoff?

Asta och Iris sa...

hej Sophie, jag har för mig att du köpt sele till din vovve för ett tag sedan. Var det en amunden sele du köpte? Funderar på att köpa mig en och skulle vilja höra lite om storlek och om den är bra eller inte.