söndag 25 augusti 2013

Nu tar vi tag i lydnaden på allvar

Efter att ha jobbat konstigt hela sommaren så ska vi nu ta tag i lydnaden på allvar. Hade ju ett mål att starta i lydnadsklass ett i slutat på november men nu får vi se om det blir så. Ska inte stressa dit men nu ska vi fasiken kämpa och göra det bra i från början.


Till min hjälp kommer jag att ha Niina och Kenth Svartbergs bok Med sikte på 10:an. Har idag gjort ett individtest på Xena hur hon är idag i vardagen. Det här är inte i någon träningssituation utan bara hur hon är till vardags. Tycker att den stämmer väldigt bra in på henne.
 
# Hon är otroligt aktiv och sover gärna inte alls på hela dagen utan tuppar sedan av på kvällen men hon kan ta det lugnt om man säger åt henne. 

# Hon är faktiskt väldigt förig för att vara otränad. Hon är uppmärksam på vad man vill så jag tycker att förigheten ligger jättebra på tabellen i dagsläget. 
# Belöning är inte heller något problem, det som drog ner poängen är att jag har inte hittat något lugnt sätt att belöna henne med utan vi kör hysteriska belöningar hahaha där handen kan bli avbiten tex. 
# Hon är miljökänslig och stannar gärna upp och kan även skälla när det är något som inte passar in i bilden. 
#Koncentrationsförmågan är bra men som sagt den blir lätt avbryten  och det är klart att stapeln med utebliven belöning är låg då vi fortfarande ligger på hög belöning vid inlärning på allt.

Men jag är jättenöjd med stapel då jag tycker att den visar på en hund med bra förutsättningar bara jag lägger upp träningen rätt.

Astrids stapel skulle se helt annorlunda. Antagligen skulle hon ligga högt i förighet, koncentrationsförmåga och utebliven belöning men lågt i störning då hon är väldigt lättstörd men det har blivit bättre med åldern och speciellt om vi tränar hemma på tomten är hon otroligt lättstörd. Hon skulle även ligga lågt på aktivitet och belöningsintresset då bara godis duger nu för tiden.

Självklart kommer inte bara fokus att ligga på Xena utan även på Astrid. Men Astrid kommer kanske inte rent att lydnadstränas men kanske. Bra att träna två olika hundar också som man lär sig så mycket som förare. 

Inga kommentarer: