tisdag 20 augusti 2013

Nipfjället- check

Idag tog vi en tur med den packade ryggsäcken till Nipfjället, Nipgubben och trollvägen. Det hela började med att jag inte riktigt visste hur vi skulle ta oss till Nipfjället och till Idre men det löste sig efter ett telefonsamtal med min mamma och vi var på rätt väg :)

När vi kom till fjället så började vi med att stanna på trollvägen vid skylten som säger att man ska lägga i friläge och låta bilen rulla. Ja man tycker att bilen rullar uppför backen fast den egentligen rullar ner för backen. Mycket märklig känsla men den märkte inte kamelerna av bara jag. Men roligt var det. Inte svårt att roa sig nu för tiden hahah. Sedan åkte vi vidare upp mot toppen och började det härliga klättringen uppåt med blåsten i öronen. Xena passade på att bajsa på fjället och kollade samtidigt in alla kråkbären som hon sedan hade fullt sjå med att äta. Hon har precis kommit på att man kan plocka bär själv så hon hade fullt sjå att få in så mycket bär som möjligt i munnen. Astrid hon var nöjd över de blåbär jag plockade åt henne och suckade lite över ungdomens framfart.

Väl uppe på toppen så får vi syn på en ren. Igår fjällkor och idag en ren vad ska vi få se i morgon? Renen stod i alla fall och mumsade, säkert kråkbär som Xena var så intresserad och jag vet inte om Astrid såg den men i så fall så maskerade hon det väl. Var ett tag lite rädd för att Xena skulle börja hoppa och dra iväg ner över stenar och åter stenar för att kolla lite extra nära på renen. Jag hade nog inte haft en suck där uppe bland lösa stenar och hårda stenar men hon kollade bara som tur var. Duktig duktig kamel som inte försökte ta död på sin matte.

Sedan när vi kom ner igen så hämtades ryggsäcken med muffins, the, smörgås och hundkex som avnjöts på en annan stig bland alla kråkbären. Kamelerna passade även på att riktigt skälla ut några vandrare som gick förbi oss när vi satt och mumsade. Ja ibland får man skämmas och det gjorde jag lite idag.

Sedan plockade vi upp en sten och begav oss till stenpyramiderna som står vid sidan om vägen där man bygger vidare på en hög genom att lägga dit en sten. Himla vackert var det med alla små raukar som stod överallt och balanserade. Inte hade kamelerna ner en enda heller. Mycket stolt matte.

Sedan åkte vi faktiskt hem och på vägen ner stannade vi vid Nipgubben och knäppte kort på honom som värsta turisten. Kamelerna fick stanna i bilen som de var lite frusna efter att ha stått i blåsten i någon timme. Xena sov tungt på sidan och Astrid nickade lite med huvudet. När vi kom hem till stugan så fortsatte de att sova. Så himla skönt att se att de är nöjda och glada :) I morgon ska vi gå till Fjätfallet och kolla in läget.

Vi har en superbra ledighet och kameran är full med bilder som kommer när vi kommer hem igen.