måndag 6 maj 2013

Xena spårar för första gången

Igår fick jag helt plötsligt lust att dra ut i skogen och lägga spår till kamelerna. In med dem i bilen och iväg för att möta upp Anna och Elza i skogen. När jag öppnade luckan så kunde man se att Astrid visste men Xena var bara förundrad över varför vi stannade i skogen. Vi la först ett spår åt Elza och Astrid som de skulle ligga en timme ungefär. Sedan la jag två små spår till Xena under tiden som de andra gottade till sig. Det var lite torrt i skogen och Xenas spår fick ligga ungefär 10 minuter var. Nästa gång ska jag prova en lite längre liggtid för att se om hon förstår det hela bättre det kan hända att spåret i sig var för stort men samtidigt bra som hon inte förstod någonting :)

Att ta sig till första leksaken i första spåret tog nog 5 minuter och hon  gick några steg och hon nosade och nosade typ överallt. Men hon var aldrig direkt ur kurs utan hittade tillbaka till spårkärnan men det var nog lite brett. Visade inte heller på henne spåret utan hon fick hitta det själv och det gjorde hon faktiskt lilla hjärtat.

Andra spåret gick lite bättre och lite fortare men leksaken i slutet är ju grymt tråkig hahaha. Det fanns ju så mycket annat att nosa på i skogen och det var ju så spännade :) Hon älskar ju pantburkar så jag kanske ska lägga en sådan på slutet i stället :) :)

Men jag är väldigt nöjd med min 9 nio månaders kamel. Jag tycker att hon var jätteduktig och allt kommer att komma med tiden. Astrid hon gick som en klocka. Jag visar inte henne heller var hon ska börja utan vi går mot platsen i linan och sedan tar hon upp spåret och spårar så fint. Hittade tre  pinnar av fyra men jag slängde ut en till när hon inte såg så vi fick ett bra avslut som hon inte hittade slutet. Slutet var en vanlig pinne så jag kunde inte direkt säga om vi sprang över den eller inte ;)

Filmen är från andra spåret


1 kommentar:

Oilis map sa...

Så härligt att ni har det så bra i skogen. Fint väder med fina o duktiga kameler.