torsdag 16 februari 2012

Kanske är dax att fundera hur vi vaccinerar våra vänner

Jag har blivit mer och mer intresserad av vaccinationer. Speciellt efter att jag själv tog svininfluensa sprutan och egentligen inte alls ville ta den. Men jag tog den som jag jobbar på sjukhus och har kontakt med många människor. För det sista jag ville ha var ju svininfluensa. Ångrade mig nästan direkt efteråt och hörde om alla som blev sjuka av den. Sedan kom det här med narkolepsin som många ungdomar och barn har drabbats av efter sprutan.


Själv är jag inte vaccinerad mot barnsjukdomarna. Vilket idag känns både skönt och lite läskigt om jag tex skulle bli med barn och få röda hund. För det är ju inte alls bra men jag tror nog att man kan få det ändå.


Men så har jag börjat tänka på hur vi vaccinerar våra hundar och katter och andra djur och googlade lite snabbt på det. Artikeln som Berit Wallin Håkansson har skrivit tycker jag var mycket intressant och nu börjar ju tankarna gå. Kan det vara så att allt vaccinerande har utlöst Mayas tumör. Om man läser artikeln så kan det faktiskt vara så. Hon har fått trippel, rabies, lepto. Tripplarna varannat år och rabies varje år innan tre års sprutan kom. Det blir mycket gift som har sprutats in i kroppen varje år. Men jag har aldrig tagit allt samtidigt som jag har varit rädd för en reaktion.


Låter ni era hundar vila efter sprutorna. Jag låter alltid mina vila i en dag efteråt då de tar det lugnt men enligt artikeln ska man vaccinera på lågsäsong och låta dem vila i veckor efter en spruta. Hur många veterinärer har nämnt det?


Nej läs artikeln och säg vad ni tycker. Den finns HÄR



6 kommentarer:

Ninni sa...

Helt klart intressant! Men då känner jag mig lite lugnad ändå, för jag drar alltid ut på vaccineringen så mycket som möjligt och har hittills aldrig rabiesvaccinerat.. Hade dock tänkt vaccinera i sommar, men ska nog vänta till hösten då vi faktiskt tar det lite lugnare...

Marie sa...

Det är ett gratisprog som heter Photoscape, där fixar man dem =D

Lyckopiller sa...

Intressant!
Även fast jag alltid vaccinerat mina hundar har de åkt två gånger på kennelhosta. Förmodligen en lindrigare variant än om de inte varit vaccinerade, men det är ju besvärligt ändå...innan det har gått runt hos tre hundar.

Quila o Ronja sa...

Visst är det intressant läsning. Man får sig en tankeställare. Tog reda på lite fakta, sist när det var dag för vaccination, och jag ändrade min inställning helt. Läs gärna här.
http://quilaoronja.blogspot.com/2011/11/vaccination-manga-fragetecken.html
Ha en bra dag

Katarina sa...

Jag har aldrig fått rekommendationen om vila... Hrm, här behöver jag tänka till!

Vicky sa...

Väldigt intressant och lärorik artikel. Mycket man inte vet, men borde veta.