onsdag 8 februari 2012

Den platta tunneln i agility

Ja så här ser våran mardröm ut just nu. Den är runt och platt och kamelen gillar den inte. Vi har inte tränat så mycket på den platta tunnel och inte är den platta tunneln heller med på agilityträningarna i ridhuset fast den finns där. Så nu funderar jag till er som tävlar agility. Är den ofta med i hoppklass eller kan det vara så att man får slippa den????


Anledningen till min oro är att vi är anmälda till Kungsör i helgen i två hoppklasser. Men nu funderar jag om vi ska åka som mardrömmen inte kommer att gå tror jag. Känns lite hopplöst att lägga ut en massa pengar i bensin och sedan kan vi inte göra hela banan. Men det kan också vara en erfarenhet rikare ;) och man vet ju aldrig. Ja hur fasiken ska man göra. Kommer ju inte att få träna nått mer till i mars då vi också är anmälda till Kungsör och den fina inomhushallen. Varmt och skönt och perfekt för en kamel.


Ja lite att fundera på med andra ord

6 kommentarer:

Humlespunk sa...

Den där j*dra säcken är anledningen till att jag aldrig tävlade med Humlehunden. För hon blev aldrig riktigt pålitlig med säcken, var den med så var det bara att strunta i alltihopet. Hon tog den ibland på träning, om solen sken och gräset var torrt och tunneln lagom varm och torr och... Ibland.

Uppmuntrande, va? ;)

För hennes del var det nog mer tyngden på släpet, för hon kunde ta lätta nylon-säcken utan problem, även om den var blöt. Men gummi-släpet blev nog för tungt. Lite orättvist kan jag tycka, om man nu råkar ha en liten smallhund, att själva släpet måste vara så robust.

Marie sa...

Ja, man blir så osäker för man får hör olika, så det är ju inte så enkelt för en hanägare då. Men man ska i alla fall håll sig i från dem minst veckor

Tack för feedback, allt bra förresten?
kraaamar

Christina Klosterberg sa...

Jag vet inte om dessa finns med eller inte på tävlingsbanan. Funderar mest på hur man kan avdramatisera den. Finns det inget sätt att få den mindre platt i början? Eller så släpper du in en kanin genom öppningen;)

Zallek - Kellaz sa...

Jag tycker du ska åka. Du kan få turen att slippa den på iaf en av banorna, men räkna inte med det. Om du åker har du iaf varit med på en tävling och sett hur det går till och kamelen får miljöträning. Jag skulle ha gjort det. =)

Bygg din egen platta tunnel hemma med lite stolar ställda på rad så att de bildar en tunnel och ha lakan ovanpå så att det blir ett släp. Ha gärna en presenning på golvet så att det samtidigt blir prassligt att gå på.

Lycka till!

Ninni sa...

Har du sett min presenningstunnel? Jag gjorde den just för att träna på platta tunneln och det har visat sig vara tokbra. Då kan vi träna på den hemma i köket och göra lite hur som helst, vilket passar mina damer fint. Om du tittar i mitt senaste blogginlägg så ser du den. Titta på Rusta, det är tokbilligt med presenning där. http://www.rusta.se/presenningar___overdrag_tradgard_c230.html

Sofie sa...

Christina kaninen skulle helt klart funka ;) Maya lärde jag platten genom att dra igenom en fejkad lc trasa. Det gick också super. Ja jag ska göra en egen tunnel i dag i källaren. Har ju en tunnel. bara att sätta fast nått med silvertejp på den.