måndag 1 december 2014

Galna Tyson har blivit bråkiga Tyson

Jag har under en tid känt att någonting har hänt med Tyson när vi är ute och går. Han blir fortfarande upprörd men det var ett tag sedan han visade några tendenser till att hoppa på tjejerna. Den otrevliga klumpen jag har haft i magen har börjat att försvinna. Idag vågar vi gå på ställen där vi kan träffa hundar. Vi är inte längre begränsade på våra promenader och jag söker mig till promenader där jag kan träffa på andra hundar. Jag välder dock fortfarande att gå på ställen där vi inte kan bli så överaskade. Det är faktiskt väldigt skönt att känna att vi vågar gå utan att få ångest. Att jag vågar gör också att alla tycker att promenaderna är trevligare. Jag har kommit på mig själv med att inte alltid titta efter andra hundar det första jag gör. Jag kan gå där och filosofera lite. Vilket är väldigt skönt för själen. 

Idag blir han fortfarande upprörd över att han ser en hund men han kastar sig inte som en rabiessmittad galning i kopplet och hugger runt omkring sig. Idag skäller han mest för att han är glad och viftar på svansen även om kanske inte de andra vi möter tror det. Visst han kan bli stel av vissa hundar men det går att vända honom runt och få kontakt och då sätter han sig fint och viftar på svansen. Idag känns det som han mest är nyfiken på de andra hundarna han ser. Att de får passera men att han gärna vill hoppa och skälla hysteriskt mot dem med viftande svans. Idag känns det som att han är där han borde ha varit när han flyttade från uppfödaren och fick se en ny värld med andra hundar. Idag känns hans sinnesstämning helt ok även om han laddar upp sig. Men han blir inte en galning längre även om han står på två ben och skäller hysteriskt ibland. Så länge jag är lugn och gör lugna saker även om han uppför sig illa gör att vi snabbare får kontakt. Idag går det även bättre med hundar som skäller och rusar mot staketet på sina tomter. Tidigare hade han blivit skogstokig idag blir han upprörd men kan sätta sig ner när han märker att de inte kommer åt honom. Så länge matten är glad vad han än hittar på så blir han även lugnare och lugnare. 

Jag är så stolt över min kille och vad vi har åstadkommit med två hundar till i släptåg. Jag är så stolt över mina tjejer som oftast håller sig lugna när Tyson hetsar upp sig och står lugnt och titta på medans jag och Tyson reder upp det. Fantastiska hundar alla tre som är värda sin vikt i guld. Så lycklig att jag har dem alla tre.


Inga kommentarer: