tisdag 16 december 2014

Förbannade tandsten

Vet inte vad som har hänt med Astrid och hennes mun. Den äckliga bruna tandstenen kommer i ett nafs efter att vi har skrapat hemma. Hon luktar pyton i munnen och hon har en konstigt seg saliv. Astrid fick dra ut två tänder för 1 år sedan som hon hade akut tandlossning och då luktade hon lika illa i munnen som hon gör nu och har gjort ett tag. När vi hade dragit ut de två tänderna längst bak i överkäken luktade hon så fräscht i munnen. Men rätt snart kom lukten tillbaka. 

Jag har besökt veterinären två gånger till för att jag tycker att det är så konstigt med lukten. Ena veterinären sa att det inte luktade så konstigt. Man kan fundera om han hade fel på näsan. Den andra veterinären tryckte och drog i tänderna och ingen satt i alla fall löst. Men det är så konstigt med lukten och hon tuggar knapps saker längre. Hon äter aldrig upp ett ben som hon bara kommer typ 3 cm under tiden de andra äter upp sitt eller så lämnar hon det. Hon vill ha men verkar inte kunna tugga dem. Hon tuggar aldrig sin mat utan sväljer allt helt. Gurka och annat som är mjukt tuggar hon men inte hårda saker. Mycket märkligt. 

Efter tandstensborttagningen som hon för övrigt var väldigt duktig med så blev det att borsta tänder. Nu ska jag fasiken hålla i det här med att borsta tänderna på hundar. Astrid stod väl ut. Xena ville tugga sig igenom behandlingen och Tyson såg förnärmad ut när jag kollade honom i munnen. Berättade för honom att en tandborste snarast skulle inhandlas till honom. 

Så när jag sedan börjar jobba har jag lite utgifter till veterinären känner jag. Xenas problematik ska kollas upp, Astrids tänder ska kolla upp rejält och även Tyson ska göra en rutin undersökning.  Ja pengarna kommer att rulla. Men det är väl därför man jobbar ;)


1 kommentar:

Hanna aka Lilla My sa...

Xanté hade fruktansvärd tandsten och luktade apa i munnen. Han är ju bara tre, så det kändes konstigt. När han fick akupunktur, så sattes en nål för att stärka njurarna och på en behandling, så var all tandsten borta och han luktade normalt i munnen. Vill du inte testa akupunktur, så be dem kolla njurvärdet.