måndag 15 december 2014

Äter mig hur huset

Har kommit på att matkontot för kamelerna och giraffen bara rusar i taket. Hanar vill ha mycket mat men syster yster ligger inte långt efter som hon nästan äter lika mycket som brollan. Astrid, hon håller sig på en normal mängd foder som totalt för en dag är vad Tyson äter till frulle. De klämmer i sig tillsammans 1,8 liter om dagen. Nu ska jag inte klaga men hundmat är inte billigt. Så nu funderar jag på om det finns något annat foder som jag kan ge mina pälsklingar som är lite billigare men lika bra. Har även funderat om jag ska blanda kulor och färskfoder för att få ner kostnaden.

Idag äter de Pro Plan Orginal och fungerar bra på det. Men som sagt jag kanske måste se mig om efter ett annat foder. 

Vad ger ni era hundar för foder både torrt och färskt. Behöver lite tips här känner jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Assar äter Bravo färskfoder, då och då blandat med torrisar som vi brukar få från andra som vägrar äta just de sorterna :)
(Cocker är ju cocker liksom...)
Förut fick mina Orijen/Acana torrt. (Har en vän som arbetade för dem, lätt o bekvämt få hem när hon bor tvärs över gatan) Det var vi mycket nöjda med!
Jag har lite dålig koll på priser faktiskt men ska jag gå efter funktion med t.ex. magar så gillar jag båda dessa alternativ.
(A får Bravo kyckling närmast helt nu för herr'n kan behöva gå ner lite.....)
Eva

Erika sa...

Åh jag minns hur mycket mat det gick åt när jag hade tre hundar och det har jag haft i två omgångar, ett par år sammanlagt. Har tyvärr inga bra tips på billig mat :-( .

Ninni sa...

Som du nog vet så barfar jag, och sedan jag övergav torrfodret har foderkostnaderna sjunkit rejält MEN då är jag mer eller mindre alltid på jakt efter mat till bra pris. Jag köper från slakterier ibland, i mataffärer när det är "kort datum" osv. För ett tag sedan fick jag tex hem 70kg renkött som kostade ungefär 20kr/kg. Det blir inte så dyrt att mata hund då :)