fredag 25 februari 2011

Bakdels kontroll

chattade med min vän Anna idag och vi kom in på positions träning. Hon tyckte att jag skulle lära Astrid bakdels kontroll. Det gjorde man genom att lära hunden att gå upp på en kloss med frambenen och sedan flyta bakdelen genom att trampa runt på klossen. Så en kloss framför mig och hunden med nosen mot mig och med frambenen på klossen. Sedan ska jag flytta mig ett litet steg till höger när hunden fattar att den ska stå med frambenen på klossen. då ska förhoppningsvis hunden följa med och också förflytta bakdelen till höger. Till slut har man tränat in det så hunden vänder runt helt och står då bredvid mig. Hoppas att ni förstår. Men vi fick börja med att lära in att kamelerna ska stå på nått med frambenen. Tog en telefon katalog i brist på annat.

Det var inte det lättaste ska jag säga. De ville inte gärna gå upp på telefonkatalogen och Maya ville helst bara riva på den ;) Eller gå över den eller springa runt i rummet och kolla om det fanns mer godis någon annanstans. Kom fram till att jag lär ha en breddare och lite högre sak för att göra det lättare så de fattar att de ska stå med framfötterna på den.

Se där en tass på telefonkatalogen :) en av få gånger hon inte rev på den. Hon blir ju så sugen så den rivande foten tar överhand. Hon tänker inte utan försöker den lättaste vägen få tag i godisen. Genom att tigga, ge tass och riva och stampa runt. Men skam den som ger sig

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en svår uppgift men inte omöjlig. Har försökt att lära Freja att sätta framtassarna på en platta för att sedan använda kunskapen i agilityn. Men jag var inte uthållig nog för det gick inte alls. Hur som helst så tror jag Rudi och Zelda häller på med ett liknande projekt. Lycka till

Super Schäfrarna. sa...

Så duktig du är. Det där måste vi också prova på.

Kika gärna in till oss med.

Mvh
Chessi & Beck.