måndag 9 november 2009

Mayas knöl


Så har Maya och Astrid tagit sina obligatoriska vaccinations sprutor. Anka fick som tur var vara hemma och mysa i stället. Hon hatar att åka till veterinären och jag kan säga att jag också var rätt glad över att hon var hemma. Hon berättar hela tiden sitt missnöjd över att vara där. Så jag tror att både jag och veterinärerna tycker att det är rätt skönt när vi går utanför dörren och det blir tyst.

Vägde också båda hundarna och de slutade på 22 kg och lite mer. Maya kunde väga lite mer men det jobbar vi på. Förrut jobbade vi på att hon skulle vara lite mindre rund och nu jobbar vi på att hon ska bli lite rundare.

Sen var det här med knölen. Maya försökte att göra sig osynlig när veterinären skulle kolla genom att se ut som en italiensk vinthund. Hon gillar inte att bli undersökt. Sprutor går bra men där går också gränsen för vad hon vill göra. Hon gör inget motstånd men ser så ämlig ut. Det konstaterades att det inte var en fettis precis som jag kände på mig. Blev rekommenderad att ta bort den innan den blev större. Det skulle då bli svårt att sy igen såret som knölen sitter så dumt på benet. Så nu har jag bokat tid för op den 27 i Falun. Då blir Maya en knöl fattigare och matte några tusenlappar fattigare. Eller snarare 5 det är dyrt att ha hund.

Sen är det här med knölen. Ska man ta reda på vad det är eller ska man låta bli. Under operationen får man ju inte veta vad det är för knöl utan den ska då skickas iväg för att undersökas. Undersöks den inte så får man inte veta vad det är. En del tycker att man ska kolla upp knölen och endel tycker att man ska låta bli. Jag tror att jag ska ta reda på vad det är.

Hur hade ni gjort ifall era älsklingar hade fått en knöl. Tagit reda på eller inte? Blir man lugnare eller blir man hysteriskare ifall man får ett dåligt besked. En svår fråga tycker jag. Tycker i alla fall synd om Maya som ska sövas och få ont i benet. Och synd om mig som också kommer att må dåligt. Maya hon är nog mitt hjärta.

3 kommentarer:

Norbergarna sa...

Vad svårt, fast jag tror nog ändå jag skulle vilja veta.
Är det en "mindre bra" knöl har man ögonen öppna för ev fler och skulle man inte veta vad det var och hon mot förmodan skulle få fler av den elaka sorten skulle jag ångra mig att jag inte från början visste. Oj, blev snurrigt det där..Men det är väl alltid lättare att se saker utifrån istället för att vara i det själv. Kram!

Mirre sa...

hade utan tvekan tagit reda på vad det var, så man slipper grubbla på spridning el om man kan ränka med att den ploppar upp igen

Hoppas att det ordnar sig och att det är en bagatetllknöl kram

Anonym sa...

Verkligen svårt val! Fast för mig.. enkelt. Jag skulle vilja veta. Hoppas allt blir bra oavsett hur du gör.