torsdag 12 november 2009

En fundering

Nu när Maya har den här knölen på benet som ska tas bort så kommer det upp en massa konstiga funderingar i huvudet. En som jag har fått är ifall de säger att något elakt har börjat äta på benet i benet. Ja hoppas att ni förstår hur jag menar. Vilken hemsk tanke :( men jag tror ju inte att det är så men som sagt en massa tankar i huvudet.

Så till funderingen. Hur ser ni på amputation av hundben? Skulle ni kunna tänka er att ta bort ett ben på eran hund ifall ni fick den möjligheten om benet var sjukt. Jag har funderat lite på det här och jag kan säga att jag är starkt imot. Kommer aldrig att amputera ett ben på någon av mina hundar då jag tycker att det är vidrigt. Tycker att hundar ska ha fyra ben och inte tre och definitivt inte två. Det är bara helt omänskligt. Hundar som har sin bakända på en vagn för att ta sig fram det finns inte i min värld.

Så hur tänker ni. Tror ni att hunden får ett värdigt liv med tre ben eller två?

9 kommentarer:

tenna sa...

Alla mina hundar ska ha 4 ben. Om det kommer till amputation då är det battre dom inte får leva längre. Jag tror inte på at våra/mina racer kann få ett 100% super liv med bara tre ben. Nej tack till det.

Norbergarna sa...

Såg senast i går en trebent hund på nyheterna. En felbehandling av hunden "tvingade" matte att välja amputation. Den hunden hoppade och sprang precis som den skulle ha fyra.
Vad är det som säger att en hund mår dåligt för att den inte har fyra? Kanske bara vi som gör det till en omöjlig tanke att låta amputera en hund. Vi som tycker synd om. Varför skulle man vara en dålig matte då? Jag ser inget fel i det.
Jag tror jag skulle ge hunden en chans med tre. Absolut!

Sofie svarar på komentarerna sa...

Jag tror inte heller att våra racers får ett 100 % liv. Kan de inte springa som de vill tror jag inte heller att de blir lyckliga. Har svårt att tro att de kan springa som de vill med tre ben. Sen tänker jag också på snebelastning av ryggen. En hund med ett bakben och en lite längre rygg måste få en konstig belastning på ryggen.

Emelie sa...

Är också väldigt emot amputation av hundar. Tror att det är svårare för en äldre hund av vänja sig, men visst det går nog. Och snedbelastning är nog ett faktum eftersom de måste använda tre ben istället för fyra. Tror även att det är värre att amputera en större hund än en liten då de har mer vikt att bära upp. Men som sagt jag är emot!!

Lina sa...

Nja jag skulle absolut amputera. De springer och hoppar o leker minst lika bra med 3ben. Kanske inte fullt fräs rejs men helt dugligt för ett hundliv iaf!

Så tycker ja =)

Annakarin @ Mathias.W sa...

Tror inte du behöver oroa dig Sofie. Min mammas faraohund Ramses fick en riktigt aggressiv elakartad tumör på sitt framben, de sa att han hade minst 18 veckor kvar att leva. Min mamma blev ju helt förstörd.
Men de tog bort knölen och han åt sen kortison ett par veckor då var han 4 år. Knölen kom aldrig tillbaka och han levde tills han var 10 år, men dog av en helt annan orsak nämligen magomvridning.

Men han cancer behandlades aldrig utan levde ett mycket bra liv fram till sin hemska dödsdag då vi fick ta bort honom på op bordet.

har du mer funderingar hör gärna av dig.

Norbergarna sa...

Tyvärr är det ju så mycket roligare att lägga pengar på ett kök än en omdränering..;)
Vi har en ventilation i huset som inte fungerar exakt som den ska så där kommer en säck med guldtior att hamna åxå=)
Krama alla tjejer från oss!!!!

Mia O sa...

Hej! Blir lite bedrövad när jag läser era kommentarer! Jag har en liten powder puff tjej som bröt sig illa för 2 år sen! Vi har försökt med allt men hennes ben vill inte förkalka sig så det har bara bildats brosk runt brottet istället.I höstas fick hon en titan platta och skruvar i benet och vi trodde att nu är det okej! Efter 10 veterinär besök och 24.000 i utgifter(trots förs.i agria)så äntligen...men nej..kroppen stötte bort metallen och hon fick fistlar som ömmade och benet svällde och gjorde ont igen! Då trodde vi att nu får hon avsluta sitt 5 åriga liv(har hoppat på 3 ben i 2 år av dom)men veterinärerna på Falu djursjukhus övertalade oss att amputera och så vart det Tack Tack till er...dom tyckte att hon var värd ett smärt fritt och bra liv efter den här tiden!! Och det kan jag tala om för er att hon fick hon är som förr igen...slipper ha ont och funkar lika bra som sina kompisar!Hon är liten och det var en fördel..sen har hon inte gått på 4 sen 2 år tillbaka..hon hade inte en enda muskel mellan bogblad o bogben så dom nötte också mot varandra och gjorde ont! Nu är hon smärtfri...men det smärtar att se och höra folks kommentarer och blickar!Det finns hundar som lider..det gör inte våran längre..och seriöst..man överväger väl aldrig att avliva en människa som måste amputera va!!! Mvh Mia

Sofie sa...

Det här med ampution är en svår fråga och i den ska man göra det som känns rätt för en själv. För mig känns det inte rätt att ta bort ett ben på nått av mina djur. Mina hundar gillar att springa fort och vara väldigt aktiva och jag tror inte att de skulle vara lika aktiva med tre ben. Det är vad jag tror. Sen tycker jag att det är jättekul att eran hund mår bra och kan leva ett aktivt liv och jag tror precis som du att det är en fördel om de är små och lätta i kroppen. Jag ser inget fel med att ni valde att amputera för det är ju ett fritt val och man ska göra det valet som känns rätt. Sen kan jag tycka att man inte ska jämnföra djur och människoampution. Hundar får ingen protes men det får människor. Så de har ju fortfarande 2 ben fast ett är i plast.

Nej det är ett val som man får bestämma om helt själv och man får respektera vad andra människor tycker och gör. Vill man amputera ska man göra det om det känns rätt och beslutar man sig för att avsluta djurets liv för att det inte känns rätt så tycker jag också att det är rätt.