torsdag 3 januari 2019

Targetar och nosework

Mitt nyårslöfte till oss är att ordentligt komma igång med kamelträningen i år.  Har satt lite mål som jag vill nå så det är bara att sätta igång helt enkelt.

Jag har även anmält till första freestyletävlingen i år och om vi säger så här,  jag har musiken men inget program. Friskt vågat och hälften vunnet eller.. .. Hahaha

Så  blev det träning på nya trix med targetstick och vi testar oss fram då jag aldrig har hållit på med detta tidigare men de är taggade för uppgiften och tycker att det är skoj.  Men min största fundering är om man ska döpa targetsticken till nått om de ska följa den eller om man döper själva tricket bara och sticken bara är ett hjälpmedel.  Så måste det väl ändå bli eller?  

Sedan försökte vi oss också på tasstarget då de är lite otåliga och saknar stadga i vissa övningar som kräver det.  De blir lite otåliga och steppar runt så jag tänkte tasstarget så jag kan få dem att stå still med skjut mig någon.  Tyson han väntade mest på att få godis eller stå still bredvid targeten, eller över den eller så försökte han äta upp den.  Xena hade inte ro att stå still på den utan snurrade mest runt.  Så vi gav upp rätt snart och prövar i morgon och hoppas att ppoletten då har ramlat ner för det kan ha hänt under natten.  

Sedan gjorde vi även tre noseworksök med godis. Första söket vat det godis på varje låda, andra söker hälften av lådorna och tredje söker bara på en låda.  Båda var mycket taggade idag men jag funderar om Xena såg var jag la godisarna för på sista söker med en godis så gick hon direkt på den lådan.  I morgon ska vi introducera doften eukalyptus  så det blir intressant. 

Inga kommentarer: