söndag 6 december 2015

Så var debuten i Avancerad klass gjord

Efter mycket om och men kom vi till Kungsör igår för att tävla avancerad klass. Jag och Tyson skulle ha tävlat på morgonen i nybörjarklass men jag försov mig och kände då att jag kunde vara hemma även för eftermiddagens tävling. Men några övertalade mig att åka och det är jag glad över. Nu vet jag hur den avancerade klassen går till och hur honnören fungerar. Jag grämer mig över att vi inte hade tränat för banan var rolig och jag tror vi hade varit godkända om jag hade lagt ner lite träning på högerhandling och momenten i avanceradklass men jag har ju varit totalt insnöad på freestyle och htm.
Men jag är mycket nöjd över vår start. Hon stack inte till hunden som var i honnören och hon gjorde så gott hon kunde. Eftersom vi inte har tränat högerhandling och momenten fören i fredags så krånglade de så klart men vi fixade faktiskt snurr på höger sida, hopp och högersväng med sitt och vänster sväng med inkallning och framför bytet. Sedan så krånglade inkallningen, 270 sväng, tysksvängen och backa. Ja att backa krånglade var inte alls konstigt då hon inte kan backa. Det visste jag redan på förhand att vi inte skulle klara. Så hade hon varit mer säker på höger sida så tror jag att jag hade varit godkänd. Vi fick även underkänd i honnören och det är för att jag sa hennes namn när hon nosade då hoppade hon upp i sittande från liggande. Ja jag ska aldrig mer säga hennes namn i honnören lärde jag mig igår då. Men hon la sig fint igen när jag sa till och på höger sida. 

Men jag tyckte att det ändå flöt fint och hon var glad och viftade på svansen hela tiden och det är mycket värt även om vi var förvirrade. Många av poängavdragen var mitt fel då jag stannade upp i flera moment som ska ske under gång. Så träning av hunden och av matte. Nästa start i avancerad klass kommer troligtvis att ske under våren 2016. Det är väldigt få avancerade tävlingar runt mig så jag kommer att få åka för att få tävla. 

Men vi fick 34 fina poäng och jag känner mig laddad för nästa tävling. Rally var ju roligt igen. 

Vi säger även grattis till Emelie och Poncha som kom tvåa igår på över 90 poäng i avancerad. Så fint och glatt par är de. En fröjd att se.





Inga kommentarer: