söndag 22 februari 2015

Reflektioner Över Svängar och Tempo

Idag på bråkhundskursen så fick jag något att fundera på som jag inte har funderat alls på tidigare. Jo vi pratade svängar, tempo och hur man belönar och var förväntningen ligger. 

Väldigt intressant ämne och ja, jag har förväntningen fel när det gäller Tyson. Den är inte vid sidan utan när vi är klara. Hans förväntan är sittande framför mig. Det här måste vi ju ändra på så förväntan blir bredvid mig och inte med rumpan bort från mig. Katastrof egentligen hahaha. Men han sitter fint framför med stor förväntan.

Sedan var det svängarna, Ja det finns tydligen mycket att tänka på när det gäller svängar. Jag har mest använt mig av svängar när jag har tränat in fotgående för att få med mig hunden på ett bra sätt och utan att tjata. Jag har aldrig tänkt på vad svängarna mer gör med hunden i träningen. Men när jag fick testa och tänkte själv så ser man klart skillnad i förväntan mellan att svänga åt höger och till vänster.  När man svänger åt vänster så dämpar man hunden enligt Pernilla min vän och instruktör. Har jag aldrig tänkt på men när jag testar med Tyson så märker jag tydligt att han blir dämpad. En sväng till vänster gör inte så mycket men flera efter varandra dämpar honom tydligt. Han går saktare och saktare och den glada svansen sjunker. Gnistan försvinner lixom från honom. När vi sedan går över att svänga till höger så höjs svansen direkt och stegen blir glada och luftiga igen. Att svänga till höger är klart uppiggande. Va fasiken tänka vilka glada tokiga hundar om alla sprang till höger i utställningsringen hahaha. 

Sedan var det det här med tempo under fotgående. Inte heller något jag har tänkt på att varje hund kräver sitt eget tempo. Jag har knallat på där i mitt tempo och tyckt att hunden antagligen ska anpassa sig efter mig. Så när vi testade att gå på då gick Tyson som en gasell. Så ja här får matten öka takten med andra ord om hon vill hänga med sin snabbgående hund på ett bra sätt.

Massor med nya tankar idag på väg hem från bråkhundskursen. Nu måste jag reflektera över hur Tyson och Xena ska ha sin träning upplagd och om kanske även Xena behöver ett snabbare tempo.

Inga kommentarer: