söndag 13 april 2014

Utställning och Lure Coursing

Igår lördag var en dag med hundaktiviteter. Först på schemat kl 10 stod utställningsträning i Borlänge för instruktör. Det var lite kallt och det blåste och ja Xena var Xena. Instruktören funderade vad som hade hänt med faraohunden ja hon hade blivit faraohund igen. Förra lördagen var hon nog lite påverkad över att hon hade mått dåligt torsdag, fredag som hon var så lugn. Men igår var det spring i benen igen. Men hon frös och ja den dåliga matten, jag hade glömt alla täcken hemma. När Xena tränade så skällde Astrid i bilen så Nitho stackarn inte vågade skälla i bilen. Ja Anna och hennes hundar var också med.

Kl 11 drog vi vidare till kupolen för att handla medicin till Astrid som den var slut hemma och jag lär mig aldrig att ligga steget förre. Skärpning på matten där med. Sedan åkte vi vidare till Norberg och Karbenning och dagens stora upplevelse. Äntligen var det lure coursing träning i närheten och Xena skulle få springa för första gången. Tänkte att jag skulle fråga om Astrid skulle få springa en raka också som hon har varit så piggelin på senaste tiden. Tyvärr så fixade inte Astrid att följa med på träningen utan blev dålig i magen. Hon fattade direkt vi började åka ut i skogen och fälten vad som var i görningen och började lc låta. Så stressen att skälla i bilen och veta vad som var på gång var inte bra för magen. Men hon var bra i magen på kvällen igen. Så det var nog ingen fara. Ska hon med igen så måste hon nog ha en mänsklig vän med sig som kan bry sig om henne bara. Då ska det nog gå bra.

Xena tyckte att det var superkul och jag trodde att hon skulle springa lite avvaktande efter trasan men hon var på den på en gång och sprang som att hon visste precis vad som gällde. Sedan var hon på trasan direkt när den stannade och gick på den igen när jag viftade på den. Sedan efter första loppen så förstod hon inte riktigt vad som hade hänt utan såg mest förundrad ut, men lycklig.

Som hon gjorde ett så bara första lopp så ville jag så klart låta henne springa ett licenslopp också men nu var problemet att få en stödhund till henne. Astrid kan inte springa och några andra faraohundar på träningarna här finns inte. Inte var det så många där och tränade heller. Men efter lite funderingar så skulle hon få springa mot en saluki och så skulle vi få se hur det går. Problemet är ju om stödhunden springer för fort så man får köra trasan efter den och inte kan se hur Xena springer. Men loppet gick jättebra tycker jag, Xena såg stark ut och även om hon låg efter ett tag så följde hon trasan bra och på upploppet var hon först. Hon och salukin hade turats om att springa efter trasan och det är det man vill se att inte den nya hunden springer efter den andra hunden bara.

Fick fina kritik ord av de som kollade efteråt. Att hon sprang väldigt bra och följde trasan bra. Jag tycker att hon var jättebra och stark framför allt och inte sprang hon så sakta heller enligt mig. Men jag är ju så klart partisk :D

Så nu har hon ett godkänt licenslopp, bara två kvar då :) de sak vi nu satsa på att ta så klart.  Det var härligt att vara där på fälten igen och nu känner jag hur mycket jag har saknat det. Det är så roligt att se dem springa och sedan vara så nöjda. Båda kamelerna som gott hela kvällen sedan. 


1 kommentar:

Ninni sa...

Härligt! Vi var iväg på LC-träning idag och Aysu fick springa sitt första licenslopp. Tänk att det kan vara så underbart att stå på ett blåsigt fält en halv dag ;)