tisdag 14 september 2010

Läste i hundsport idag om spår

Läser alltid Anders Hallgren när jag får hem hundsport. Inget undantag idag och för mig var artikeln väldigt akuell. Den handlade om hundar som stannar upp och nosar och gör andra saker i spåret och sedan fortsätter. Han sa att det var hundars beteende för att stanna upp och hämta andan för att kunna fokusera igen. Man skulle då inte mana på hunden för att fortsätta utan vänta ut den som den oftast tar upp spåret igen och fortsätter när hjärnan är pigg igen. Precis så gjorde min Astrid och jag väntade ut henne utan att bråka på henne. Känner mig väldigt nöjd som hon hittade alla pinnarna :) Hade jag bråkat på henne kanske hon hade tappat fokus totalt

Nu visste ju Anders att om man tävlar spår så kunde man ju få avdrag för det här beteendet. Men han tyckte att hundar som gjorde så här skulle i stället ha bra poäng som de spårade förnuftigt och tog korta vilopauser för att kunna göra ett bra jobb.

Väldigt intressant artikel. Läs den om ni har möjligheten eller ni kanske redan har gjort det.

Inga kommentarer: