söndag 23 juli 2017

Funderingar efter Flen och bakläxa De Lux

Efter Flentävlingarna så har jag funderat över vad som gick fel och vad som gick bra. Det som gick bra var helt klart apporteringen båda dagarna även om det var en nolla. Det som gick fel var helt klart att hunden var så extremt ofokuserad. Det är bara mitt fel då jag har slarvat med att skapa fokusering i nya miljöer. Slarvat var kanske ett snällt sagt jag har typ inte alls tränat på det. Trott att det ska lösa sig men det gör det inte med Tyson han måste träna på svårigheter.

Så idag tog vi tag i problemet och åkte till vår brukshundklubb och tränade på ingång på plan. Tyson har en stor aktiv nos som han gärna vill använda både till att vädra med och att lukta på backen med och så även idag. Men idag gick vi inte in på plan fören han hade fokus på rätt sak det vill säga mig. Han fattade galoppen rätt fort och höll fokusen på mig. Han var lite fladdrig i positionen om vi säger så hahaha men det gör inget då han inte gjorde nått annat idag. Efter att vi hade kört ingång på plan så var han rätt trött men så testade vi hopp över hinder och åttans frestelse direkt efteråt och han var sugen på att ta leksakerna men gjorde det inte. Ska traggla lite rally nu med honom så får vi se om vi törs starta fortsättningsklass iår. 

Xena har tydligt visat att hon inte alls vill träna hemma så det var spännande och se vad hon ville göra idag. Men att träna på annat ställe än hemma gick väldigt bra. Hon var med och vi testade början i vårt freestyleprogram som jag har försökt göra om. Nu måste jag lyssna på musiken så vi gör rätt bara för hon backade som en stjärna på bortaplan. Måste även komma på hur jag ska belöna henne när hon gör rätt. Skapa ett mönster så hon vet när hon har gjort rätt och det gäller även Tyson. Vi tränade även på ingång på plan och de har helt olika ingångar på plan som får dem fokuserade.

Efter att vi hade tränat på brukshundklubben så åkte vi vidare till centrum och tränade vidare på ingångar på plan på en nästa folktom parkering. En folktom parkering är en stor störning för Tyson då han vill använda nosen och gå dit det luktar gott och titta på allt. Men det gick över förväntan bra. Han kom ihåg vad vi gjorde på brukshundsklubben och hittade rätt nästan på en gång. Xena tyckte även hon att det var busigt och det var precis det jag vill att hon ska komma ihåg nästa gång vi tränar att det var kul och busigt.

Så vad måste jag bli bättre på. Åka till nya ställen och träna, arbeta på att de ska ha ett fint fokus när vi går in på plan för att göra vad vi nu ska göra. Har vi inget fokus när vi går in på plan hur ska vi då kunna få ett fokus när vi är inne på plan och ska göra vår grej. Måste verkligen träna på detta då jag tror att det kommer att lösa många problem för oss. 

Astrid hon var hemma med husse och myste och slapp sitta i bilen och skälla hysteriskt medans vi tränade. 




1 kommentar:

Siriosmilla sa...

Ingångarna på plan är superviktiga men inte alltid så roliga att träna. Det känns som om man inte gör någonting när man bara tränar ingångar men eftersom de är grunden till allt så... Lycka till med träningen!